Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Θεσσαλονίκης – 15 χρόνια προσφοράς


Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου
Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ.κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ
Προέδρου της Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης


1. Η πόλη της Θεσσαλονίκης, που σήμερα αριθμεί περίπου 1.500.000 κατοίκους, είναι πρωτεύουσα όχι μόνο της Μακεδονίας και της Θράκης αλλά εν γένει του βορειοελλαδικού ελληνισμού, καθώς και συμπρωτεύουσα της Ελλάδος, ενώ διετέλεσε ακόμη και συμβασιλεύουσα.

2. Η Εκκλησιαστική Εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη έχει μακραίωνη ιστορία με διάφορες μορφές ακόμη και κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας. Ειδικότερα ο εκκλησιαστικός χαρακτήρας της Σχολής της Θεσσαλονίκης και η προσφορά της προς την Εκκλησία και την Πολιτεία, τόσο ως Ανώτερη Εκκλησιαστική, όσο και ως Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία,υπήρξε διαχρονικός και σταθερός με τις μορφές της Εκκλησιαστικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (ΕΠΑΘ), της Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής Θεσσαλονίκης (ΑΕΣΘ) και της μετά ταύτα επί 15ετία Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (ΑΕΑΘ). Αποτελεί τη μοναδική παρουσία στον βορειοελλαδικό χώρο, στελεχώνοντας 26 Μητροπόλεις της Μακεδονίας – Θράκης, ενώ δέχεται και πολλούς φοιτητές από Μητροπόλεις της Θεσσαλίας.

3. Κατά την 15ετή λειτουργία της ΑΕΑΘ έχουν αποφοιτήσει 500 ιερείς, οι οποίοι υπηρετούν στην Εκκλησία της Ελλάδος και στις απανταχού Ορθόδοξες Εκκλησίες. Μεταξύ των αποφοίτων συγκαταλέγονται οι Μητροπολίτες Ελασσώνος Χαρίτων και Τρίκκης Χρυσόστομος και οι Επίσκοποι Δαφνουσίας Σμάραγδος (Κωνσταντινούπολη), Μελιτηνής Μάξιμος (Γαλλία), Πατάρων Αθηναγόρας (Καναδάς) και Μυρίνης Αθηναγόρας (Κολομβία).

4. Από τις τέσσερις Εκκλησιαστικές Ακαδημίες,η ΑΕΑΘ ήταν η πρώτη που οργανώθηκε με Ακαδημαϊκό Συμβούλιο (2009), είναι η καλύτερα στελεχωμένη με τα περισσότερα μέλη Μόνιμου Διδακτικού Προσωπικού(11 καθηγητές), Ειδικού Διδακτικού Προσωπικού (7 διδάσκοντες) και Διοικητικού Προσωπικού (9 υπάλληλοι), ενώδιαθέτει άρτιο κτιριακό και εργαστηριακό εξοπλισμό.

5. Το Πρόγραμμα Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων (ΔΕΚ) διαθέτει τα καλύτερα οργανωμένα εργαστήρια, για την συγκρότηση και λειτουργία των οποίων το Κράτος δαπάνησε πλέον των 3.000.000ευρώ από τις Δημόσιες Επενδύσεις, και οι φοιτητές εξέρχονται πλήρως καταρτισμένοι ως προς το αντικείμενο των σπουδών τους.

6. Η Σχολή κατέχει την προτεραιότητα στην απορρόφηση κονδυλίων του προγράμματος Erasmus+ και γι’ αυτό ετησίως ο προϋπολογισμός του Προγράμματος αυξάνεται για την κινητικότητα ολοένα και περισσοτέρων φοιτητών και καθηγητών.

7. Παρά το γεγονός ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει τον μικρότερο αριθμό εισακτέων, διαθέτει τους περισσότερους φοιτητές, λόγω μη διαρροής εισαγομένων και λόγω κατατακτηρίων εξετάσεων πτυχιούχων άλλων πανεπιστημιακών και πολυτεχνικών Σχολών.

8. Είναι η μοναδική Ακαδημία που έχει αναπτύξει μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών σε συνεργασία με Πανεπιστήμια, Πολυτεχνεία και ΤΕΙ.

9. Είναι η περισσότερο αναγνωρίσιμη Σχολή στο Εξωτερικό, εξαιτίας του γεγονότος ότι φοιτητές και πτυχιούχοι της πραγματοποιούν μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές σε αναγνωρισμένα πανεπιστήμια της ημεδαπής και της αλλοδαπής και καθηγητές της διδάσκουν σε πανεπιστημιακά τμήματα του Εξωτερικού.

10. Εκτός από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών, διάφορα άλλα Κοινωφελή Ιδρύματα αναγνωρίζουν το έργο που επιτελείται στην ΑΕΑΘ και κατ’ έτος χορηγούν υποτροφίες στους αριστεύοντες φοιτητές.

11. Η ΑΕΑΘ, λόγω της υποδομής, του κύρους και της σπουδαιότητας της πόλης που έχει ως έδρα της, δέχεται ετησίως και συστηματικά σχεδόν χίλιες προτιμήσεις κατ’ έτος στα μηχανογραφικά δελτία των μαθητών της Γ΄ Λυκείου. Επιπροσθέτως, έχει την υψηλότερη βάση μορίων εισαγωγής πρωτοετών φοιτητών και δέχεται κατ’ έτος πληθώρα αιτήσεων μετεγγραφής φοιτητών από άλλες Ακαδημίες.

12. Είναι η μοναδική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία που βρίσκεται πιο κοντά γεωγραφικά στις ομόδοξες Εκκλησίες των Βαλκανικών Χωρών και στο Άγιον Όρος, το οποίο στελεχώνει με φοιτητές της ως Μοναχούς αλλά και ως Διαχειριστές – Συντηρητές Εκκλησιαστικών κειμηλίων.

13. Σε όλο τον κόσμο η Ορθόδοξη Εκκλησία αγωνίζεται να δημιουργήσει Σχολές Ιερατικές – Εκκλησιαστικές, Β’θμιας και Τριτοβάθμιας Εκπ/σης, αναγνωρισμένες από το Δημόσιο και εποπτευόμενες πνευματικά από την Εκκλησία. Η κατάργηση μιας ΑΕΑ αποτελεί πλήγμα στην Εκκλησιαστική Εκπαίδευση με δυσμενείς συνέπειες στη διακονία της Εκκλησίας.

14. Πριν από 2 χρόνια είχε προταθεί η συγχώνευση Προγραμμάτων Σπουδών των Ακαδημιών με Πανεπιστημιακά Τμήματα. Την πρόταση αυτή απέρριψε η Εκκλησία της Ελλάδος. Αντ’ αυτού έχει επανειλημμένα ζητήσει με αποφάσεις της ΙΣΙ και της ΔΙΣ τη διατήρηση και αναβάθμιση των ΑΕΑ και όχι την κατάργησή τους.

15. Με την ὑπ’ αριθμ. πρωτ. 2689/24-6-2021 η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος ζητά από την Υπουργό Παιδείας την παραμονή σε πλήρη λειτουργία του Προγράμματος Ιερατικών Σπουδῶν της Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης.

Visits: 0


Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Διαφημιστείτε στο Lavaron

Για να μάθετε περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ

Μετάβαση στο περιεχόμενο