(Νέα μουσική έκδοση) Θεία Λειτουργία στην Αλβανική Γλώσσα! Επιμέλεια Θεόδωρος Πέτσι (Theodhor Peci)

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  Yum
  •  
  •  
  •  
  •  

Με μεγάλη χαρά παρουσιάζουμε μία πάρα πολύ σημαντική μουσική έκδοση που εξέδωσε ο Δάσκαλος και Αναμορφωτής τής Ψαλτικής  Τέχνης στην Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία τής Αλβανίας κ. Θεόδωρος Πέτσι (Theodhor Peci), το δίτομο έργο τής Θείας Λειτουργίας στην Αλβανική Γλώσσα, με τίτλο “LITURGJIA HYJNORE”. 

Αυτό το ογκώδες μουσικό βιβλίο (650 σελίδες) δημοσιεύεται για πρώτη φορά στην ιστορία της Ψαλτικής Τέχνης στην Αλβανία σύμφωνα με αυτά τα πρότυπα, καθώς καλύπτει ένα πολύ μεγάλο κενό στο μουσικό ρεπερτόριο των ύμνων της Θείας Λειτουργίας στην αλβανική γλώσσα. Μετά τη δημοσίευση του πρώτου βασικού μουσικού βιβλίου, Anastasimatari (Αναστασιματάριο), είναι το δεύτερο βιβλίο του σώματος των μουσικών βιβλίων που εκδόθηκαν από την Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας, με την ειδική φροντίδα του Μακαριωτάτου, Αρχιεπισκόπου Τιράνων, Δυρραχίου και Πάσης Αλβανίας κ.κ. Αναστάσιου, για την αναβίωση της Βυζαντινής Μουσικής στην Αλβανία. Το μνημειώδες έργο θα εκδοθεί σε δύο ογκώδεις τόμους, σε μεγάλη δίχρωμη μορφή.

Ο πρώτος τόμος αυτού του βιβλίου, ο οποίος εκδόθηκε πρόσφατα, περιέχει τους ύμνους της Θείας Λειτουργίας του Αγίου Ιωάννη του Χρυσόστομου, επιστημονικά καταρτισμένο, προσαρμοσμένο και μελοποιημένο σύμφωνα με τις μορφολογικές αρχές της Βυζαντινής Μουσικής και της Αλβανικής Γλώσσας.

Ο δεύτερος τόμος, που είναι υπό έκδοση,  θα περιλαμβάνει τα μουσικά κομμάτια της Λειτουργίας του Μεγάλου Βασιλείου, των προγιασμενων Δώρων και τα Κοινωνικά της Εβδομάδος, Κυριακών και τού όλου Ενιαυτού, σε πολλές παραλλαγές από μελοποιους του 13 αιώνα μέχρι σήμερα.Η ιδιαιτερότητα αυτού του βιβλίου έγκειται στην προσαρμογή και σύνθεση όλων των ύμνων της Θείας Λειτουργίας στους οκτώ ήχους της Ψαλτικής Τέχνης, καθώς και στην ποικιλία των συνθετικών παραλλαγών τους ακόμη και μέσα στον ίδιο ήχο. 

Για παράδειγμα, μπορούμε  να αναφέρουμε ότι περιέχει 47 χερουβικούς ύμνους, 45 λειτουργικά (τμήματα της αναφοράς που ψάλλονται αμέσως μετά τον χερουβικό ύμνο, έως το Άξιον εστίν), καθώς και 53 Άξιον Εστιν προσαρμοσμένοι στα Αλβανικά ή ειδικά μελοποημένοι για την Αλβανική Γλώσσα. Όλοι αυτοί οι ύμνοι καλύπτουν κάθε λειτουργική ανάγκη. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εκτέλεση καθημερινών λειτουργιών, καθώς και πανηγυρικών λειτουργιών.

Συντίθενται από τις πιο παραδοσιακές μελωδίες που έχουν επικρατήσει στην ψαλτική παράδοση των δύο τελευταίων αιώνων. Μια άλλη καινοτομία αυτού του μουσικού βιβλίου είναι ο ορισμός και η τοποθέτηση όλων των στίχων των τριών Αντιφώνων, των Απολυτικίων, των Εισοδικών και των Κοντακίων των Κυριακών, των Δεσποτικών και Θεομητορικών εορτών, των Αγίων, του Τριωδίου και του Πεντικοσταρίου. 

Ταυτόχρονα, αυτό το έργο στοχεύει να φέρει για άλλη μια φορά τις “ξεχασμένες” παλιές λειτουργικές πρακτικές, συμπεριλαμβανομένων των συνθέσεων των δύο στάσεων των Τυπικών, τους Μακαρισμούς, τις μελισματικές συνθέσεις «Δύναμις» του Τρισάγιου ύμνου «Άγιος Θεός» ή «Όσοι εις Χριστόν », το Προκείμενο του Αποστόλου, και το Αλληλουάριο του Ευαγγελίου κ.λπ. Μια άλλη ιδιαιτερότητα αυτής της έκδοσης είναι η περίληψη μερικών από τα πιο δημοφιλή μουσικά κομμάτια που μεταγράφονται μετροφωνικά στη δυτική μουσική γραφή του πενταγράμματος, έτσι ώστε το βιβλίο να γίνει πιο απτό και προσβάσιμο ακόμη και σε όσους δεν γνωρίζουν τη βυζαντινή μουσική γραφή.

Αυτή η μεταγραφή δεν προορίζεται να αντικαταστήσει τη βυζαντινό σημειογραφία, αλλά απλώς να γίνει μια γέφυρα αναγνώρισης μεταξύ Βυζαντινής Μουσικής Τέχνης και δυτικών μουσικολόγων, συνθετών, μελετητών, δασκάλων, μαθητών και οποιουδήποτε λάτρη της τέχνης. Πρέπει να σημειωθεί ότι η μεταγραφή δεν μπορεί να επιτευχθεί πλήρως με ακρίβεια στο πεντάγραμμο λόγω των διαφορετικών χαρακτήρων της σημειογραφίας τους, της μορφολογίας των δύο συστημάτων από πολλές απόψεις. Αυτό το μουσικό βιβλίο ευχόμαστε να γίνει ένα χρήσιμο εργαλείο για να δοξάζουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τον Τριαδικό Θεό, τη Θεοτόκο και όλους τους αγίους εις τους αιώνας. Αμήν

Οι Συνεργάτες του Εκκλησιαστικού Ιστολογίου Lavaron.com.gr συγχαίρει τον αγαπητό μας Θεόδωρο Πέτσι για την πολύ σοβαρή δουλειά που επιτελεί στην γειτονική Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία και του εύχεται ο πανάγαθος Θεός να του δίνει δύναμη να συνεχίσει το σπουδαίο έργο της διάδοσης τής Ψαλτικής μας Τέχνης. Βιογραφικό Σημείωμα του εκδότη Theodhor Peci:

Ο Θεόδωρος Πέτσι (Theodhor Peci)γεννήθηκε στις 19 Ιουνίου 1984 στην Κορυτσά (Korça) της Αλβανίας. Ο πατέρας του Σωτήρης και η μητέρα Ιουλία μαζί με την γιαγιά Δήμητρα τον ανέθρεψαν από μικρό παιδί με αγάπη για την μουσική. Το 1994 ενεγράφη στο Καλλιτεχνικό και Μουσικό Γυμνάσιο και Λύκειο “Tefta Tashko Koço” της Κορυτσάς, με ειδικότητα στην κιθάρα απ´ όπου αποφοίτησε το 2002.

Το μουσικό ταλέντο και η καλλιφωνία του, τον οδήγησε να συμετάσχει ως τραγουδιστής σε συναυλίες, φεστιβάλ και σε διάφορες εκδηλώσεις, στην Κορυτσά και σε άλλες πόλεις της Αλβανίας και στο εξωτερικό, λαμβάνοντας πολλά βραβεία. Το έτος 2000, συγκεκριμένα τη Μεγάλη Πέμπτη, χειροθετήθηκε Πρωτοψάλτης του Kαθεδρικού Nαού «Ανάστασις του Χριστού» στη Κορυτσά.

Το 2002 – 2006 σπόυδασε στη Θεολογική Ακαδημία «Ανάστασις του Χριστού» στο Άγιο Βλάσιο του Δυρραχίου, απ᾽ όπου έλαβε Πτυχιο πρωτεύοντας με βαθμό «Άριστα». Μέσα σε αυτά τα τέσσερα χρόνια διηύθυνε την χορωδία της Θεολογικής Ακαδημίας στο Δυρράχιο κατά τις ιερές Ακολουθίες, κυρίως, αλλά και σε διάφορες εκδηλώσεις.

Το 2004 έγινε Μέλος της Αλβανικής χορωδίας «Άγιος Ιωάννης ο Κουκουζέλης» υπό την Διεύθυνση του πατρός Ιουστίνου Ανθιμιάδη, πραγματοποιώντας πολλές συναυλίες και ηχογραφήσεις. 

Μετέπειτα με την προτροπή και την ευλογία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Τιράνων, Δυρραχίου και πάσης Αλβανίας κ.κ. Αναστασίου μετέβη για σπουδές στην Αθήνα, όπου έλαβε το 2011 πτυχίο απ᾽ την Θεολογική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με βαθμό «Λίαν Καλώς».  

Συγχρόνως σπούδασε Βυζαντινή Μουσική με δασκάλους, τον δρ. Γρηγόριο Αναστασίου και τον Λυκούργο Αγγελόπουλο.

Το 2007 έλαβε «Δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής» από τη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Μητροπόλεως Χαλκίδος «Ιερεύς Παύλος ο Σκοπελίτης», τάξη δρ. Γρηγορίου Αναστασίου, με γενικό βαθμό «Άριστα», το 2009 «Πτυχίο Ιεροψάλτου» από το Ωδείο Αθηνών, τάξη Λυκούργου Αγγελόπουλου, με γενικό βαθμό «Άριστα» και το 2011 «Δίπλωμα Μουσικοδιδάσκαλου» στη Βυζαντινή Μουσική από το Ωδείο Αθηνών, τάξη Λυκούργου Αγγελόπουλου, με γενικό βαθμό «Άριστα». Το 2020 Τελείωσε τις Μεταπτυχιακές σπουδές του στη Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ στον τομέα Βυζαντινής Μουσικολογίας και Υμνολογίας.
Διετέλεσε πρώτος δομέστικος του Ιερού Ναού Αγίας Μαρίνης Άνω Ιλισίων για πέντε σχεδόν χρόνια. Έγινε μέλος της χορωδίας «Μαΐστορες της Ψαλτικής Τέχνης» υπό τη χοραρχία του Καθηγητή κ. Αχιλλέα Χαλδαιάκη, συμμετέχοντας σε πολλές συναυλίες εντός και εκτός Ελλάδος, και σε ηχογραφήσεις. Παράλληλα, υπήρξε τακτικό μέλος του Χορού Ψαλτών «Ιλισιώτες Ψάλτες» υπό την χοραρχία του Γρηγορίου Αναστασίου συμμετέχοντας -και ως μονοφωνάρης- σε πολλές ψαλτικές εκδηλώσεις και ηχογραφήσεις. Το 2011 μετά από τις σπουδές γυρίζει στα Τίρανα όπου αναλαμβάνει τη χοραρχία του Χορού Ψαλτών «Άγιος Ιωάννης ο Κουκουζέλης» της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Τιράνων.

Διορίστηκε για ένα Έτος Δάσκαλος Ευρωπαϊκής Μουσικής στο Αλβανοαμερικάνικο Σχολείο «Protagonistët» της Ορθοδόξου Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Αλβανίας.

Ενώ το 2012 διορίστηκε διευθυντής και παράλληλα διδάσκαλος της Βυζαντινής Μουσικής στην πρώτη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Εκκλησίας της Αλβανίας.

Στη Σχολή αυτή καταρτίζονται σε επαγγελματικό επίπεδο οι νέοι ψάλτες της Αλβανίας.
Ας σημειωθεί εν προκειμένω ότι ο Χορός Ψαλτών « Άγιος Ιωάννης ο Κουκουζέλης» συγκροτείται από τους μαθητές της Σχολής Βυζαντινής Μουσικής, ψάλλοντας τακτικά στις κυριακάτικες Ακολουθίες στον καθεδρικό Ναό «Ανάστασης του Χριστού» στα Τίρανα και πραγματοποιεί ή συμμετέχει συχνότατα σε εκδηλώσεις συναυλιακού χαρακτήρα σε όλη την Αλβανία και στο εξωτερικό ως μια επιτυχή πραγματικότητα στο ψαλτικό γίγνεσθαι.

Το μουσικό έργο του Θεοδώρου Πέτσι αφορά στη Διδασκαλία της Ψαλτικής, στη Διεύθυνση του Χορού Ψαλτών, στη μετάφραση λειτουργικών κειμένων, στην προσαρμογή ή μελοποίηση των λειτουργικών ύμνων, σε δημοσιεύματα επιστημονικού χαρακτήρα, σε εκδόσεις μουσικών βιβλίων και στην παρουσίαση του μουσικού πλούτου της Ψαλτικής μέσω των ιερών Ακολουθιών και διαφόρων μουσικών εκδηλώσεων.

Το σημαντικότερο έργο του, ωστόσο, είναι το πρώτο ολοκληρωμένο μουσικό βιβλίο του “Anastasimatari” (Αναστασιματαρίου) στα αλβανικά, το οποίο εκδόθηκε επίσημα από την Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας το 2015
Εν συνεχεία παραθέτουμε ένα μικρό δείγμα από τον πρώτο τόμο τής Έκδοσης αυτής.


Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  Yum
  •  
  •  
  •  
  •  

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Διαφημιστείτε στο Lavaron

Για να μάθετε περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ