Μήνυμα του Παναγιωτάτου Οικουμενικού μας Πατριάρχου
κ.κ. Βαρθομαίου
Μήνυμα Επί τω Αγίω Πάσχα του Μακαριωτάτου Πάπα και Πατριάρχου
Αλεξανδρείας και Πάσης Αφρικής
κ.κ. Θεοδώρου
«Η χαρά της Αναστάσεως να διώξει όλα τα σύννεφα της πανδημίας και να φέρει πάλι το χαμόγελο στα χείλη. Αδέλφια μου Έλληνες, από τον Άγιο Σάββα, από την Αλεξάνδρειά μας, θέλουμε να σας στείλουμε εμείς οι λίγοι που μείναμε εδώ, ένα μήνυμα αισιοδοξίας και αγάπης.
Ο Χριστός Αναστήνεται! Δίδει χαρά στις καρδιές μας, κουράγιο και ελπίδα».
«Χρόνια πολλά! Καλό Πάσχα και ευλογημένα χρόνια προς όλους και εξαιρέτως στην Αφρική μας» ευχήθηκε Πατρικώς ο Μακαριώτατος Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας και Πάσης Αφρικής κ.κ. Θεόδωρος υπό τους ήχους των τυμπάνων που έκρουαν χαρμόσυνα σε Αφρικανικούς ρυθμούς από τους Ιεροσπουδαστές της Σχολής.
Μήνυμα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος
κ.κ. Ιερωνύμου
«Οι πανδημίες αποτελούν σύμπτωμα της ανθρώπινης θνητότητας, που εισήλθε στην ιστορία όταν διακόψαμε τη σχέση μας με τον Θεό και κάναμε κέντρο της ζωής μας τον εαυτό μας.
Έκτοτε, επικεντρωνόμαστε μονομερώς στην ανακούφιση των εκάστοτε προβλημάτων και μας διαφεύγει το ουσιώδες: ακόμη και εάν αυτός ο ιός νικηθεί, αργότερα άλλος θα εμφανισθεί, όπως συμβαίνει πάντοτε στην ανθρώπινη ιστορία.
Αλλά και πέρα από αυτό υπάρχει ο μόνιμος “ιός”, ο “έσχατος εχθρός” ο θάνατος.
Η αιτία των ανθρωπίνων προβλημάτων είναι πνευματική: είναι η ανθρώπινη φιλαυτία», επισημαίνει, μεταξύ άλλων, στο Πασχάλιο Μήνυμά του ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος.
Ακολουθεί, αναλυτικότερα, το μήνυμα του Προκαθημένου της Ελλαδικής Εκκλησίας:
Η Ανάσταση του Θεανθρώπου μας βρίσκει για δεύτερη χρονιά τραυματισμένους. Ταπεινωμένη η οικουμένη από ένα αόρατο εχθρό, αναγκάζεται σε απομόνωση των κοινωνιών. Πολλοί άνθρωποι πέθαναν μέσα σε ένα χρόνο. Αυτή την στιγμή επιθυμώ να φέρω στη μνήμη μας την απώλεια αυτών των συνανθρώπων μας, καθώς και των επισκόπων, ιερέων, μοναχών, μοναζουσών και πιστών της Εκκλησίας μας.
Ειδικοί και επιστήμονες προσπαθούν να αναχαιτίσουν τη μετάδοση του ιού, με τους συνανθρώπους μας, να συμβάλλουν με υπευθυνότητα. Όμως, ορισμένοι αρνούνται την ύπαρξη του ιού και άλλοι την συνδέουν με σενάρια συνωμοσίας. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, θα ήθελα να ευχαριστήσω προσωπικά όλους τους ιατρούς και το υγειονομικό προσωπικό για την καθημερινή τους αυτοθυσία.
Οι πανδημίες διαβρώνουν τον ήδη υπάρχοντα τρόπο ζωής και προωθούν έναν νέο. Η τωρινή πανδημία ρυθμίζει ψηφιακά τη ζωή μας με τρόπο σχεδόν καθολικό. Όλα γίνονται από μακριά: τηλεκπαίδευση, τηλεδιάσκεψη, τηλεργασία. Βιώνουμε την κορύφωση της τραγωδίας κατά την φοβερά ώρα του θανάτου. Δεν είναι εφικτό να δούμε, ούτε να αγγίξουμε για τελευταία φορά τους αγαπημένους μας νεκρούς.
Πολλές από τις νέες αυτές αλλαγές ήρθαν φιλοδοξώντας να μείνουν μόνιμα και χαρακτηρίζονται από μία παραδοξότητα: το νέο, που προβάλλει ως λύση, ταυτόχρονα μας υποδουλώνει. Εκείνο που μας διευκολύνει, συγχρόνως μας εξαρτά, μας περιορίζει την ελευθερία. Την ίδια στιγμή που η ψηφιακή τεχνολογία διευκολύνει τη ζωή του πλανήτη, παράλληλα μας αποξενώνει.
Οι πανδημίες αποτελούν σύμπτωμα της ανθρώπινης θνητότητας, που εισήλθε στην ιστορία όταν διακόψαμε τη σχέση μας με τον Θεό και κάναμε κέντρο της ζωής μας τον εαυτό μας. Έκτοτε, επικεντρωνόμαστε μονομερώς στην ανακούφιση των εκάστοτε προβλημάτων και μας διαφεύγει το ουσιώδες: ακόμη και εάν αυτός ο ιός νικηθεί, αργότερα άλλος θα εμφανισθεί, όπως συμβαίνει πάντοτε στην ανθρώπινη ιστορία. Αλλά και πέρα από αυτό υπάρχει ο μόνιμος «ιός», ο «έσχατος εχθρός» ο θάνατος. Η αιτία των ανθρωπίνων προβλημάτων είναι πνευματική: είναι η ανθρώπινη φιλαυτία.
Η Ανάσταση του Θεανθρώπου ανέτρεψε τα μέχρι τότε ανθρώπινα, αδαμικά δεδομένα και εισήγαγε στην ιστορία νέα, μυστηριακά, εσχατολογικά δεδομένα. Με όλα τα γεγονότα της θείας Οικονομίας, με την Ενσάρκωση και την Ανάστασή Του, ανέπλασε την ανθρώπινη φύση: «Εκ γαρ θανάτου προς ζωήν, …ημάς διεβίβασεν». Η κοσμική πραγματικότητα γεύεται ήδη την εν Χριστώ ανακαίνησή της: «Νυν πάντα πεπλήρωται φωτός, ουρανός τε και γη και τα καταχθόνια». Απέναντι στη φθορά ολόφωτη η Χάρη της Αναστάσεως.
Το κέντρο της Ιστορίας πλέον δεν είναι η αδαμική ανθρωπότητα που θνήσκει, αλλά η μεταμορφωμένη εν Χριστώ αναστημένη ανθρωπότητα, που συναντούμε στην Εκκλησία. Η Εκκλησία, ως άλλη ζύμη, διά του Θεανθρώπου, προετοιμάζει καθοριστικά, σιωπηρά, διά της άκρας ταπεινώσεως και αδοξίας, την υποδοχή της Ερχόμενης Βασιλείας Του.
Αδελφοί μου,
Η πανδημία μας έφερε για άλλη μια φορά ενώπιον των ορίων μας. Έφερε στο προσκήνιο τον θάνατο που απωθούμε στο παρασκήνιο. Τον αφύσικο θάνατο που ο Θεάνθρωπος νίκησε με την Ανάστασή Του. Για τον λόγο αυτό, δεν ζούμε όπως «οι λοιποί οι μη έχοντες ελπίδα», καθότι μέσα από τα Μυστήρια της Εκκλησίας προγευόμαστε τη Βασιλεία του Θεού, την απαρχή «άλλης βιοτής της αιωνίου».
Εύχομαι η χαρά της λαμπροφόρου Αναστάσεως να καταυγάζει τη ζωή μας.
Αληθώς Ανέστη ο Κύριος!.
Μήνυμα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Τιράνων, Δυρραχίου και Πάσης Αλβανίας
κ.κ. Αναστασίου
Το δικό του Μήνυμα για το Πάσχα έστειλε και ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Τιράνων, Δυρραχίου και Πάσης Αλβανίας κ.κ. Αναστάσιος.
«Η Ανάσταση του Χριστού, διακηρύσσοντας τη νίκη της ζωής κατά του θανάτου και όλων των φθοροποιών παθών, μας καλεί να χαρούμε την απελευθέρωσή μας από τη δυναστεία τους. Και σε έναν κόσμο που σπαράσσεται από θανατηφόρες εχθρότητες και αναλγησία, να γίνουμε αγωνιστές κατά του μίσους και των ποικίλων μεταλλάξεών του. Και να αγωνιζόμαστε με αλύγιστη πίστη, ώστε να ενισχύεται η ομόνοια, η καταλλαγή, η αγάπη, η ενότητα, η αρμονική συνύπαρξη των ανθρώπων και των λαών».
Αυτό τονίζει, μεταξύ άλλων, στο Πασχαλινό Μήνυμά του, ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Τιράνων, Δυρραχίου και Πάσης Αλβανίας κ.κ. Αναστάσιος.
Το πλήρες κείμενο του Μηνύματος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Τιράνων, Δυρραχίου και Πάσης Αλβανίας κ.κ. Αναστάσιου για το Πάσχα έχει ως εξής:
«Ευφρόσυνα η ολόφωτη εορτή του Πάσχα μάς καλεί να λάμψουμε από χαρά, ελευθερωμένοι από την αιχμαλωσία των θανατηφόρων παθών, από κάθε σκοτεινό στοιχείο που κρύβεται στον βυθό του εγώ μας.
Τα γεγονότα της σταυρώσεως του Χριστού δεν σχετίζονται μόνο με φρικτό πόνο, κατάφωρη αδικία, απύθμενη δολιότητα, αλλά κυρίως με ένα αβυσσαλέο μίσος της θρησκευτικής ηγεσίας, που κινητοποίησε μία ανεξέλεγκτη εχθρότητα του όχλου. Όλα, όμως, αυτά ανατράπηκαν με την Ανάσταση του Χριστού. Χωρίς εκκωφαντικό θόρυβο, ειρηνικά.
Η Ανάσταση διαλαλεί μια πολυσήμαντη νίκη πάνω στον θάνατο, στους πονηρούς σχεδιασμούς και τα θανατηφόρα πάθη: τον φθόνο, το ψεύδος και κυρίως το μίσος με τις ποικίλες μεταλλάξεις του, τη μνησικακία, την εκδικητικότητα, τη δολιότητα, που παραμένουν ανθεκτικά σε όλες τις εποχές και σε όλες τις κοινωνίες. Το μίσος μολύνει τη ζωή των ανθρώπων στην οικογένεια, στον θρησκευτικό και πολιτικό βίο, στις σχέσεις των εθνών, δημιουργώντας απρόβλεπτες διαμάχες. Και σήμερα, μέσα στη ανησυχητική ατμόσφαιρα που έχει δημιουργήσει η πανδημία, εμφανίζεται συχνά στα διάφορα περιβάλλοντα ένα ιδιότυπο μίσος, με ποικίλες μεταλλάξεις, από τα πιο απλά συμπτώματα- εκνευρισμούς, αντιπάθειες, επιθετικότητες έως τα πιο σοβαρά, πολώσεις, βία και διχόνοιες.
Το αποτελεσματικό εμβόλιο για την αντιμετώπιση του μίσους και των διαφόρων μορφών του μάς το αποκάλυψε ο σταυρωθείς και αναστάς Χριστός: είναι η εκούσια προσφορά συγγνώμης. Στη σύντομη προσευχή, που άφησε στους μαθητές Του, έβαλε στα χείλη όλων των μελών της Εκκλησίας Του μια συμφωνία: «καί ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν, ὡς καὶ ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν» (Ματθ. 6:12). Τονίζοντας το μεγαλείο και την ευρύτητα της αγάπης, που φανέρωσε με τη διδασκαλία και το έργο Του, κήρυξε μια ειρηνική επανάσταση. Κάλεσε όσους τον ακολουθούν να συγχωρούν και να αγαπούν τους εχθρούς τους: «Ἐγὼ δὲ λέγω ὑμῖν, ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν,…, καλῶς ποιεῖτε τοῖς μισοῦσιν ὑμᾶς…» (Ματθ. 5:44).
Ακόμη, με μια αιφνιδιαστική προειδοποίηση τούς προετοίμασε: «μακάριοί ἐστε ὅταν μισήσωσιν ὑμᾶς οἱ ἄνθρωποι… ἕνεκα τοῦ υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου» (Λουκ. 6:22). Και τελικά σφράγισε τη θεμελιώδη αυτή χριστιανική αρχή με την τελευταία δέησή Του πάνω στον Σταυρό: «Πάτερ, ἄφες αὐτοῖς· οὐ γὰρ οἴδασι τί ποιοῦσι» (Λουκ. 23:34). Η συγχωρητικότητα έκτοτε, έγινε βασικό χρωμόσωμα της ζωής του συνειδητού χριστιανού.
Συνήθως, πολλοί προσπαθούμε να αποφύγουμε αυτή τη βασική ευαγγελική αρχή και εντολή. Επιμένουμε στο δίκαιό μας και επικαλούμεθα την αξιοπρέπειά μας και τον κίνδυνο από εκείνους που μας πολεμούν. Παρά ταύτα, δεν υπάρχει μεγαλύτερη ελευθερία από τη συγχώρηση.
Όμως, δεν είναι αρκετό να ελευθερωθούμε εμείς προσωπικά από τις παρενέργειες του μίσους. Επιβάλλεται να συμβάλλουμε διαρκώς στη μείωση των εντάσεων γύρω μας, στην αποκλιμάκωση των πολώσεων, των συγκρούσεων, των ποικίλων μεταλλάξεων μίσους. Μακάριοι όσοι κατορθώνουν με τον λόγο και τη ζωή τους να αμβλύνουν διχασμούς, αντιθέσεις, εχθρότητες, καλλιεργώντας τη συμφιλίωση. Ευλογημένοι όσοι εμπνέονται από τη συγγνώμη, η οποία ανέτειλε από τον τάφο του Χριστού. Εκείνος πρώτος πήρε την πρωτοβουλία να δώσει την ζωή Του «λύτρον αντί πολλών» (Ματθ. 20:28). Αυτοί αναδεικνύονται πράγματι «τέκνα αναστάσεως».
«Ἀναστάσεως ἡμέρα, καὶ λαμπρυνθῶμεν» με το πασχαλινό φως της αγάπης, που νικά κάθε τύπο μίσους, χαρίζοντάς μας πνευματική ελευθερία. Αυτός ο ύμνος επαναλαμβάνει τα λόγια του αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, ο οποίος συμπληρώνει, «τοῖς μισοῦσιν ἡμᾶς, καὶ μὴ ὅτι τοῖς δι’ ἀγάπην τι πεποιηκόσιν, ἢ πεπονθόσι· (εκείνους που μας μισούν όχι μόνο εκείνους οι οποίοι από αγάπη μάς έχουν ευεργετήσει ή έχουν ευεργετηθεί από εμάς), «συγχωρήσωμεν πάντα τῇ ἀναστάσει», (PG 35, 397). Και έτσι θα έχουμε την δυνατότητα και το δικαίωμα να ψάλουμε το «Χριστός Ανέστη!».
Αντλώντας έμπνευση και δύναμη από την ολόλαμπρη εορτή του Πάσχα, την κατ’ εξοχήν εορτή της συμπαντικής καταλλαγής, ας προσπαθήσουμε να ειρηνεύουμε προσωπικά, συγχωρώντας ακόμη και αυτούς που μας μισούν, έστω και αν αυτό φαίνεται δύσκολο.
Η Ανάσταση του Χριστού, διακηρύσσοντας τη νίκη της ζωής κατά του θανάτου και όλων των φθοροποιών παθών, μάς καλεί να χαρούμε την απελευθέρωσή μας από τη δυναστεία τους. Και σε ένα κόσμο που σπαράσσεται από θανατηφόρες εχθρότητες και αναλγησία, να γίνουμε αγωνιστές κατά του μίσους και των ποικίλων μεταλλάξεών του.
Και να αγωνιζόμαστε με αλύγιστη πίστη, ώστε να ενισχύεται η ομόνοια, η καταλλαγή, η αγάπη, η ενότητα, η αρμονική συνύπαρξη των ανθρώπων και των λαών.
Χριστός Ανέστη, αδελφοί και αδελφές μου, με ανθεκτική υγεία και ελπίδα στη θολή περίοδο της πανδημίας και με την αναστάσιμη ελευθερία στην ψυχή μας!».
Το Μήνυμα του Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Αμερικής κ.κ. Ελπιδοφόρου για το Πάσχα: Mετά το σκοτάδι της νύχτας γλυκοχαράζει το φως της αυγής.
«Ας υποδεχτούμε την αυγή που γλυκοχαράζει εντός μας. Ας ζήσουμε στο φως του Χριστού! Φως γεμάτο από αγάπη και έλεος για όλα τα δημιουργήματα! Φως χωρίς ίχνος κατάκρισης για κανέναν! Φως καθαρότατο και διαυγέστατο, γεμάτο ταπείνωση και ειλικρίνεια! Ας γίνουμε, λοιπόν, μέτοχοι σε αυτό το γεγονός της αναστάσεως, βεβαιώνοντας ότι ”Χριστός ανέστη εκ νεκρών, θανάτω θάνατον πατήσας, και τοις εν τοις μνήμασι, ζωήν χαρισάμενος», τονίζει στο πασχάλιο μήνυμά του, ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ.κ. Ελπιδοφόρος.
Παράλληλα τονίζει τα εξής: «Η ανάσταση του Κυρίου μας είναι ο θρίαμβος του φωτός ενάντιον του σκότους, του αγαθού εναντίον του πονηρού, της αγάπης εναντίον του μίσους και της ζωής εναντίον του θανάτου».
Το Μήνυμά του Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Αμερικής κ.κ. Ελπιδοφόρου:
Προς τους Σεβασμιωτάτους και Θεοφιλεστάτους Αρχιερείς, τους Ευλαβεστάτους Ιερείς και Διακόνους, τους Μοναχούς και τις Μοναχές, τους Προέδρους και τα Μέλη των Κοινοτικών Συμβουλίων, τους Εντιμολογιωτάτους Άρχοντες του Οικουμενικού Πατριαρχείου, τα Μέλη της Ηγεσίας των 100, τα Ημερήσια και Απογευματινά Σχολεία, τις Φιλοπτώχους Αδελφότητες, τη Νεολαία, τις Ελληνορθόδοξες Οργανώσεις και ολόκληρο το χριστεπώνυμο πλήρωμα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αμερικής.
Προσφιλείς Αδελφοί και Αδελφές εν Κυρίω, Ιδού σκοτία και πρωί … (Εωθινόν Ζ’, Ήχος βαρύς.) Πόσο απόμακρες φαίνονται αλήθεια, οι σκοτεινές εκείνες ημέρες των εορτών του περυσινού Πάσχα, όταν ακόμη και το φως της Αναστάσεως το μεταδώσαμε ψηφιακά! Όμως, όπως συμβαίνει πάντα μετά το σκοτάδι της νύχτας γλυκοχαράζει το φως της αυγής, έτσι και μετά το σκοτάδι της πανδημίας αχνοφαίνεται το τέλος της, με την ελπίδα και τη βεβαιότητα ενός καλύτερου μέλλοντος για όλους μας.
Αυτή τη χρονιά, θα γιορτάσουμε το ‘Αγιο Πάσχα με λιγότερα μέτρα και περισσότερη ελευθερία στις εορταστικές συνάξεις μας, διατηρώντας παρ’ όλα αυτά την υπευθυνότητα και την προσοχή μας για τους άλλους αδελφούς που ίσως να είναι ακόμη ευάλωτοι. Μιμούμενοι τον Άγιο Συμεών το Νέο Θεολόγο, ο οποίος καταξιώθηκε «ήλιον άμορφον» να εκλάμπει εντός του, ας αφήσουμε τον Ήλιο της Δικαιοσύνης να λάμψει στις καρδιές μας. «Της νυκτός διελθούσης, ήγγικεν η ημέρα, και το φως τω κόσμω επέλαμψε».
Όταν ο λαμπερός ήλιος ανατέλλει, κάθε άλλο αστέρι χάνει τη λάμψη του. Με τον ίδιο τρόπο ο παντοδύναμος Θεός διώχνει το σκοτάδι από την ψυχή μας.
Μπορεί η νύχτα να φαντάζει ατελείωτη, γεμάτη από ανησυχία, θλίψη και θάνατο, αλλά, όπως ο ψαλμωδός λέει, «το εσπέρας αυλισθήσεται κλαυθμός και εις το πρωί αγαλλίασις» (Ψαλμ. 29:6). Αυτό το πρωί της «μιας των Σαββάτων», κάθε ανησυχία και κάθε φόβος μας διαλύεται μπροστά στη δόξα της νέας κτίσης.
Η Ανάσταση του Κυρίου μας είναι ο θρίαμβος του φωτός ενάντιον του σκότους, του αγαθού εναντίον του πονηρού, της αγάπης εναντίον του μίσους και της ζωής εναντίον του θανάτου. Είναι η αυγή της Νέας Κτίσεως και η δυνατότητα του κάθε ανθρώπου να γίνει κατά χάριν Θεός, όπως ο Άγιος Αθανάσιος Διακηρύσσει:
«Αυτός γαρ ενηνθρώπισεν, ίνα ημείς θεοποιηθώμεν». Ο Κύριος δεν Αναστήθηκε Εκ Νεκρών για τον εαυτό του, αλλά για να μας συναναστήσει στην παρούσα και στην άλλη ζωή. Έτσι λοιπόν αγαπητοί μου, ας υποδεχτούμε την αυγή που γλυκοχαράζει εντός μας. Ας ζήσουμε στο Φως του Χριστού! Φως γεμάτο από αγάπη και έλεος για όλα τα δημιουργήματα! Φως χωρίς ίχνος κατάκρισης για κανέναν! Φως καθαρότατο και διαυγέστατο, γεμάτο ταπείνωση και ειλικρίνεια! Ας γίνουμε, λοιπόν, μέτοχοι σε αυτό το γεγονός της αναστάσεως, βεβαιώνοντας ότι «Χριστός ανέστη εκ νεκρών, θανάτω θάνατον πατήσας, και τοις εν τοις μνήμασι, ζωήν χαρισάμενος».
Χριστός Ανέστη! Αληθώς Ανέστη!
Views: 0