
Αγαπητές και Αγαπητοί φίλες και φίλοι,
Στον απόηχο της αλόγιστης και απίστευτα καταστροφικής εισβολής του Βλαντιμίρ Πούτιν στην Ουκρανία, οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί σε όλο τον κόσμο βρίσκονται απέναντι σε ένα δύσκολο ερώτημα: πώς μπορεί ένα έθνος, του οποίου η πλειοψηφία ασπάζεται την Ορθοδοξία, να μπορεί να δικαιολογεί την επίθεση και τη δολοφονία μελών ενός αδελφού έθνους, που όλοι σχεδόν μοιράζονται την ίδια πίστη; Στην αρχή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, όταν η εκκλησιαστική μας παράδοση μας καλεί σε συγχώρεση, νηστεία και προσευχή, πώς μπορούν οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί να εξαπολύουν βία, προκαλώντας την αιματοχυσία των εν Χριστώ αδελφών τους;
Η οδυνηρή αλήθεια, την οποία όμως οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε σε αυτή την περίοδο της μετάνοιας, είναι ότι μια εκκλησιαστική ηγεσία, και συγκεκριμένα η ηγεσία της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, έχει αναπτύξει και προωθήσει μια εσφαλμένη διδασκαλία γνωστή ως «Russkii Mir» (που μεταφράζεται «Ρωσικός Κόσμος» ή «Ρωσική Οικουμένη»), προσφέροντας στον κ. Πούτιν μια θρησκευτική «λευκή επιταγή» για να καλύψει την αποτρόπαια εισβολή και την προσάρτηση εδαφών του ειρηνικού, δημοκρατικού γείτονα της Ρωσίας: της Ουκρανίας.
Κατά τη διάρκεια αυτής της κατανυκτικής περιόδου, οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί σε όλο τον κόσμο χρειάζεται να δηλώσουν χωρίς περιστροφές ότι η ιδεολογία του «Ρωσικού Κόσμου» είναι εσφαλμένη αλλά και καταστροφική, ότι τροφοδοτεί τη βία και την αιματοχυσία και ότι προκαλεί σκάνδαλο και διχασμό στην Εκκλησία. Επιπλέον, εάν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς τον εαυτό μας, δεν μπορούμε να ισχυριζόμαστε ότι αυτή η ιδεολογία αποτελεί εξαίρεση στην ιστορία της Ορθοδοξίας: πρέπει να καταδικάσουμε όλες τις «Ορθόδοξες» εθνοφυλετικές ιδεολογίες που μοιάζουν με την ψευδή διδασκαλία του «Ρωσικού Κόσμου», σε όποια εποχή, έθνος και πολιτισμό κι αν εμφανίζονται.
Ορθόδοξοι ακαδημαϊκοί και θεολόγοι απ’ όλο τον κόσμο έχουν συντάξει μια βαρυσήμαντη Διακήρυξη σχετικά με τη θεολογικά καταδικαστέα ιδεολογία του «Ρωσικού Κόσμου», η οποία επισυνάπτεται. Σας προτρέπουμε να διαβάσετε αυτή τη Διακήρυξη, να την υπογράψετε και να τη διαδώσετε όπου κρίνετε σκόπιμο.
Σας παρακαλούμε να προσευχηθείτε για τη μετάνοια εκείνων που διαδίδουν την κακόβουλη διδασκαλία του «Ρωσικού Κόσμου», η οποία εξακολουθεί να τροφοδοτεί τις μεγαλομανείς φιλοδοξίες του Βλαντιμίρ Πούτιν. Προσευχηθείτε επίσης για τη μετάνοια κάθε Ορθοδόξου Χριστιανού και για τη δική μας εμπλοκή –μέσω της σιωπής, της συσκότισης και της άρνησης– σε αυτό το κακό.
Μόνο αν αντιμετωπίσουμε αυτό το κακό, που ευδοκιμεί τόσο μέσα μας όσο και έξω από εμάς, γονατίζοντας εν μετανοία με τα απλά λόγια του Κανόνα του Αγίου Ανδρέα της Κρήτης –«Ελέησόν με, ο Θεός, ελέησόν με!»– μπορούμε πράγματι να επιβεβαιώσουμε ότι η διχασμένη, αιματοβαμμένη κοινότητά μας αποτελεί την Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, που ενώνεται μέσα από τις συντετριμμένες και μεταμελημένες καρδιές μας στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού, που μόνος αυτός είναι μαζί μας σ’ αυτές τις αντιξοότητες.
Δείτε την Διακήρυξη στη συνέχεια αυτής της επιστολής και εδώ στα ελληνικά, ενώ εδώ https://bit.ly/3KF49nPκαιεδώ https://bit.ly/3KD1HOC στα αγγλικά.
Εάν θέλετε να υπογράψετε και να στηρίξετε αυτή τη Διακήρυξη, ακολουθήστε τον σύνδεσμο https://forms.gle/uCBo8YVhTupjafoA6 και προσθέστε το όνομά σας.
Εκ μέρους της Συντακτικής Επιτροπής, οι Συντονιστές
Διάκονος Brandon Gallaher, Πανεπιστήμιο του Exeter
Παντελής Καλαϊτζίδης, Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου
Η λίστα των υπογραφών ενημερώνεται άμεσα εδώ: https://bit.ly/3MOq0Le Τουλάχιστον μια φορά την ημέρα θα ενημερώνονται οι υπογραφές και στο πλήρες κείμενο της Διακήρυξης
Διακήρυξη για τη διδασκαλία περί «ρωσικού κόσμου» (Russkii mir)
«Ὑπὲρ τῆς εἰρήνης τοῦ σύμπαντος κόσμου, εὐσταθείας τῶν ἁγίων τοῦ Θεοῦ Ἐκκλησιῶν
καὶ τῆς τῶν πάντων ἑνώσεως, τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν» (Θεία Λειτουργία)
Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου 2022 αποτελεί ιστορική απειλή ενάντια σε έναν λαό που ανήκει στην ορθόδοξη παράδοση. Ακόμη πιο ανησυχητικό για τους ορθόδοξους πιστούς, ωστόσο, είναι ότι η ιεραρχία της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας αρνήθηκε να αναγνωρίσει το γεγονός της εισβολής, εκδίδοντας αντ’ αυτού αόριστες δηλώσεις για την αναγκαιότητα ειρήνης υπό το φως των «γεγονότων» και των «εχθρών» στην Ουκρανία, ενώ τονίζει τον αδελφικό δεσμό μεταξύ του ουκρανικού και ρωσικού λαού ως μέρος της «Αγίας Ρωσίας», κατηγορώντας για τις εχθροπραξίες την κακή «Δύση», προτρέποντας μάλιστα τις κοινότητές τους να προσεύχονται με τρόπους που ενθαρρύνουν ενεργά την εχθρότητα.
Η υποστήριξη πολλών μελών της ιεραρχίας του Πατριαρχείου Μόσχας στον πόλεμο του Προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν κατά της Ουκρανίας έχει τις ρίζες της σε μια μορφή ορθόδοξου εθνοφυλετικού θρησκευτικού φονταμενταλισμού, με χαρακτήρα ολοκληρωτικό, που ονομάζεται «Russkii mir» ή «ρωσικός κόσμος». Πρόκειται για μια ψευδή διδασκαλία που προσελκύει πολλούς στην Ορθόδοξη Εκκλησία και η οποία έχει ακόμη υιοθετηθεί από την Ακροδεξιά, αλλά και από καθολικούς και προτεστάντες φονταμενταλιστές.
Στις ομιλίες τους κατά τα τελευταία 20 χρόνια, ο Βλαντίμιρ Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος (Gundiaev) έχουν επανειλημμένα επικαλεστεί και αναπτύξει την ιδεολογία αυτού του «ρωσικού κόσμου». Το 2014, όταν η Ρωσία προσάρτησε την Κριμαία και ξεκίνησε έναν πόλεμο δι’ αντιπροσώπων στην περιοχή του Ντονμπάς της Ουκρανίας, μέχρι την έναρξη του πλήρους πολέμου κατά της Ουκρανίας σήμερα αλλά και γενικότερα, ο Πούτιν και ο Πατριάρχης Κύριλλος χρησιμοποίησαν την ιδεολογία του «ρωσικού κόσμου» ως κύρια δικαιολογία για την εισβολή. Η διδασκαλία αναφέρει ότι υπάρχει μια υπερεθνική ρωσική σφαίρα ή πολιτισμός, που ονομάζεται Αγία Ρωσία, που περιλαμβάνει τη Ρωσία, την Ουκρανία και τη Λευκορωσία (και μερικές φορές τη Μολδαβία και το Καζακστάν), καθώς και τους Ρώσους και τους ρωσόφωνους σε όλο τον κόσμο. Υποστηρίζει ότι αυτός ο «ρωσικός κόσμος» έχει ένα κοινό πολιτικό κέντρο (Μόσχα), ένα κοινό πνευματικό κέντρο (το Κίεβο ως «μητέρα όλων των Ρως»), μια κοινή γλώσσα (ρωσικά), μια κοινή Εκκλησία (Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, Πατριαρχείο Μόσχας) και ένα κοινό πατριάρχη (Πατριάρχης Μόσχας), ο οποίος εργάζεται σε «συμφωνία» με έναν κοινό πρόεδρο/εθνικό ηγέτη (Πούτιν) προκειμένου να κυβερνήσει τον ρωσικό αυτόν κόσμο, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα μια κοινή ξεχωριστή πνευματικότητα, ηθική και πολιτισμό.
Σύμφωνα με τη διδασκαλία αυτή, απέναντι στον «ρωσικό κόσμο» στέκεται η διεφθαρμένη Δύση, με επικεφαλής τις Ηνωμένες Πολιτείες και τα δυτικοευρωπαϊκά έθνη, η οποία Δύση έχει συνθηκολογήσει με τον «φιλελευθερισμό», την «παγκοσμιοποίηση», τη «χριστιανοφοβία», τα «δικαιώματα των ομοφυλοφίλων» που προωθούνται στις παρελάσεις των ομοφυλοφίλων και τη «στρατευμένη εκκοσμίκευση». Απέναντι στη Δύση και όλους εκείνους τους Ορθοδόξους που έχουν εκπέσει σε σχίσμα και πλάνη (όπως ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος και άλλες τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες που τον υποστηρίζουν) στέκεται το Πατριαρχείο Μόσχας, μαζί με τον Βλαντίμιρ Πούτιν, ως οι πραγματικοί υπερασπιστές της ορθόδοξης διδασκαλίας, την οποία αντιλαμβάνονται με όρους παραδοσιακής ηθικής, αυστηρής και άκαμπτης κατανόησης της παράδοσης και σεβασμού στην Αγία Ρωσία.
Από την ενθρόνιση του Πατριάρχη Κυρίλλου το 2009, οι ηγετικές φυσιογνωμίες του Πατριαρχείου Μόσχας, καθώς και οι εκπρόσωποι του Ρωσικού Κράτους, αρύονται διαρκώς από τις αρχές αυτές, με σκοπό να ανατρέψουν τη θεολογική βάση της ενότητας μεταξύ των Ορθοδόξων. Η αρχή της εθνικής οργάνωσης της Εκκλησίας καταδικάστηκε στη Σύνοδο της Κωνσταντινούπολης το 1872. Η ψευδής διδασκαλία του εθνοφυλετισμού αποτελεί τη βάση για την ιδεολογία του «ρωσικού κόσμου». Εάν θεωρούμε έγκυρες τέτοιες ψευδείς αρχές, τότε η Ορθόδοξη Εκκλησία παύει να είναι η Εκκλησία του Ευαγγελίου του Ιησού Χριστού, των Αποστόλων, του Συμβόλου Πίστεως Νικαίας-Κωνσταντινουπόλεως, των Οικουμενικών Συνόδων και των Πατέρων της Εκκλησίας. Η ενότητα καθίσταται τότε εγγενώς αδύνατη.
Επομένως, απορρίπτουμε την αίρεση του «ρωσικού κόσμου» και τις επαίσχυντες ενέργειες της κυβέρνησης της Ρωσίας για την κήρυξη του πολέμου κατά της Ουκρανίας, κάτι που πηγάζει από αυτήν την ποταπή και αδικαιολόγητη διδασκαλία με τη συμπαιγνία της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, ως βαθιά ανορθόδοξη, μη χριστιανική, στρεφόμενη κατά της ανθρωπότητας, η οποία ανθρωπότητα καλείται να δικαιωθεί… φωτιστεί… και να καθαρθεί «ἐν τῷ ὀνόματι τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ καὶ ἐν τῷ Πνεύματι τοῦ Θεοῦ ἡμῶν» (Ακολουθία Βαπτίσματος). Όπως η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, έτσι και το Πατριαρχείο Μόσχας του Πατριάρχη Κυρίλλου εισέβαλε στην Ορθόδοξη Εκκλησία, για παράδειγμα, στην Αφρική, προκαλώντας διχασμό και διαμάχες, με ανείπωτες απώλειες όχι μόνο στο σώμα, αλλά και στην ψυχή, θέτοντας σε κίνδυνο τη σωτηρία των πιστών.
Ενώπιον της διδασκαλίας του «ρωσικού κόσμου» που καταστρέφει και διχάζει την Εκκλησία, και εμπνεόμενοι από το Ευαγγέλιο του Κυρίου μας Ιησού Χριστού και την Ιερά Παράδοση του Ζώντος Σώματός Του, της Ορθόδοξης Εκκλησίας, διακηρύττουμε και ομολογούμε τις ακόλουθες αλήθειες:
1. « Ἡ βασιλεία ἡ ἐμὴ οὐκ ἔστιν ἐκ τοῦ κόσμου τούτου· εἰ ἐκ τοῦ κόσμου τούτου ἦν ἡ βασιλεία ἡ ἐμή, οἱ ὑπηρέται ἂν οἱ ἐμοὶ ἠγωνίζοντο, ἵνα μὴ παραδοθῶ τοῖς Ἰουδαίοις· νῦν δὲ ἡ βασιλεία ἡ ἐμὴ οὐκ ἔστιν ἐντεῦθεν » (Ιω. 18, 36) [1] .
Πρεσβεύουμε ότι ο θεϊκός σκοπός και η εκπλήρωση της ιστορίας, το τέλος της, είναι ο ερχομός της Βασιλείας του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, μια Βασιλεία η οποία διακρίνεται από δικαιοσύνη, ειρήνη και χαρά εν Αγίω Πνεύματι, και η οποία μαρτυρείται από την Αγία Γραφή, όπως ερμηνεύεται αυθεντικά από τους Πατέρες της Εκκλησίας. Αυτή είναι η Βασίλεια της οποίας αποκτούμε πρόγευση σε κάθε Θεία Λειτουργία: «Εὐλογημένη ἡ βασιλεία τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων!» (Θεία Λειτουργία). Αυτή η Βασιλεία είναι το μοναδικό θεμέλιο και εξουσία, τόσο για τους Ορθοδόξους όσο και για όλους τους χριστιανούς. Για την Ορθοδοξία ως Σώμα του Ζώντος Χριστού δεν υπάρχει πηγή αποκάλυψης, καμία βάση για κοινότητα, κοινωνία, κράτος, νόμο, προσωπική ταυτότητα και διδασκαλία που να διακρίνεται από ό,τι αποκαλύπτεται από και μέσω του Κυρίου μας Ιησού Χριστού και του Πνεύματος του Θεού.
Καταδικάζουμε, λοιπόν, ως μη ορθόδοξη και απορρίπτουμε κάθε διδασκαλία που επιδιώκει να αντικαταστήσει τη Βασιλεία του Θεού, που είδαν οι προφήτες, που κηρύχθηκε και εγκαινιάστηκε από τον Χριστό, διδάχτηκε από τους αποστόλους, προσελήφθη ως σοφία από την Εκκλησία, διατυπώθηκε ως δόγμα από τους Πατέρες και βιώθηκε σε κάθε Θεία Λειτουργία, με ένα βασίλειο αυτού του κόσμου, είτε της Αγίας Ρωσίας, είτε του Ιερού Βυζαντίου, είτε οποιουδήποτε άλλου επίγειου βασιλείου, και η οποία σφετερίζεται έτσι την εξουσία του ίδιου του Χριστού να παραδώσει τη Βασιλεία στον Θεό και Πατέρα (Α΄ Κορ. 15, 24) και αρνείται τη δύναμη του Θεού να σκουπίσει κάθε δάκρυ από κάθε μάτι (Αποκ. 21, 4). Καταδικάζουμε απερίφραστα κάθε μορφή θεολογίας που αρνείται ότι οι χριστιανοί είναι μετανάστες και πρόσφυγες σε αυτόν τον κόσμο (Εβρ. 13, 14), δηλαδή το γεγονός ότι «ἡμῶν γὰρ τὸ πολίτευμα ἐν οὐρανοῖς ὑπάρχει, ἐξ οὗ καὶ σωτῆρα ἀπεκδεχόμεθα Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν», (Φιλιπ. 3, 20) και ότι οι χριστιανοί «πατρίδας οἱκούσιν ἰδίας, ἀλλ’ ὠς πάροικοι· μετέχουσι πάντων ὠς πολίται, καὶ πάνθ’ ὑπομένουσιν ὠς ξένοι· πᾶσα ξένη πατρίς ἐστίν αὐτῶν, καὶ πᾶσα πατρίς ξένη» (Επιστολή προς Διόγνητον, 5).
2. «Ἀπόδοτε οὖν τὰ Καίσαρος Καίσαρι καὶ τὰ τοῦ Θεοῦ τῷ Θεῷ» (Ματθ. 22, 21).
Πρεσβεύουμε ότι, εν αναμονή του τελικού θριάμβου της Βασιλείας του Θεού, αναγνωρίζουμε τη μοναδική και απόλυτη εξουσία του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Κατά τον παρόντα αιώνα, οι επίγειοι άρχοντες παρέχουν ειρήνη, ώστε ο λαός του Θεού να μπορεί να διάγει «ἤρεμον καὶ ἡσύχιον βίον […]ἐν πάσῃ εὐσεβείᾳ καὶ σεμνότητι». (Α΄ Τιμόθ. 2, 2). Ωστόσο, δεν υπάρχει κανένα έθνος, κράτος ή τάξη της ανθρώπινης ζωής που να μπορεί να ασκήσει πάνω μας περισσότερη εξουσία από τον Ιησού Χριστό, στο όνομα του οποίου «πᾶν γόνυ κάμψῃ ἐπουρανίων καὶ ἐπιγείων καὶ καταχθονίων» (Φιλιπ. 2, 10).
Καταδικάζουμε, λοιπόν, ως μη ορθόδοξη και απορρίπτουμε κάθε διδασκαλία που θα υπέτασσε τη Βασιλεία του Θεού, η οποία φανερώνεται στη Μία Αγία Εκκλησία του Θεού, σε οποιοδήποτε βασίλειο αυτού του κόσμου, αναζητώντας σε άλλους εκκλησιαστικούς ή κοσμικούς άρχοντες τη δικαίωση και τη λύτρωση. Απορρίπτουμε κατηγορηματικά όλες τις μορφές διακυβέρνησης που θεοποιούν το κράτος (θεοκρατία) και απορροφούν την Εκκλησία, στερώντας από αυτή την ελευθερία της να σταθεί προφητικά ενάντια σε κάθε αδικία. Επιπλήττουμε, επίσης, όλους εκείνους που πρεσβεύουν τον καισαροπαπισμό, αντικαθιστώντας την τελική υπακοή τους στον εσταυρωμένο και αναστημένο Κύριο με εκείνη σε οποιονδήποτε ηγέτη που έχει εξουσία και ισχυρίζεται ότι είναι χρισμένος από τον Θεό, είτε φέρει τον τίτλο του «Καίσαρα», του «Αυτοκράτορα», του Τσάρου» ή του «Προέδρου».
3. «Οὐκ ἔνι Ἰουδαῖος οὐδὲ Ἕλλην, οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδὲ ἐλεύθερος, οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ· πάντες γὰρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ» (Γαλ. 3, 28).
Πρεσβεύουμε ότι η διαίρεση της ανθρωπότητας σε ομάδες με βάση τη φυλή, τη θρησκεία, τη γλώσσα, την εθνικότητα ή οποιοδήποτε άλλο δευτερεύον χαρακτηριστικό της ανθρώπινης ύπαρξης συνιστά χαρακτηριστικό αυτού του ατελούς και αμαρτωλού κόσμου. Ακολουθώντας την πατερική παράδοση αυτές οι διακρίσεις χαρακτηρίζονται ως «διακρίσεις τῆς σαρκός» (Αγ. Γρηγόριος Θεολόγος, Λόγος 7, 23). Η διεκδίκηση από μια ομάδα ανωτερότητας έναντι άλλων αποτελεί ένα χαρακτηριστικό κακό τέτοιων διαιρέσεων, οι οποίες είναι εντελώς αντίθετες με το Ευαγγέλιο, όπου όλοι είναι ένα και ίσοι εν Χριστώ, όλοι πρέπει να λογοδοτούν σε αυτόν για τις πράξεις τους και όλοι έχουν πρόσβαση στην αγάπη και τη συγχώρεσή του, όχι ως μέλη συγκεκριμένων κοινωνικών ή εθνοτικών ομάδων, αλλά ως πρόσωπα που δημιουργήθηκαν και γεννήθηκαν ίσα κατ’ εικόνα και ομοίωση του Θεού (Γέν. 1, 26).
Επομένως, καταδικάζουμε ως μη ορθόδοξη και απορρίπτουμε κάθε διδασκαλία που αποδίδει θεϊκή προέλευση ή εξουσία, ιδιαίτερη ιερότητα ή καθαρότητα σε οποιαδήποτε μεμονωμένη τοπική, εθνική ή εθνοτική ταυτότητα ή χαρακτηρίζει οποιονδήποτε συγκεκριμένο πολιτισμό ως ιδιαίτερο ή θεόθεν προορισμένο, είτε πρόκειται για τον ελληνικό, ρουμανικό, ρωσικό, ουκρανικό ή οποιοδήποτε άλλο πολιτισμό.
4. «Ἠκούσατε ὅτι ἐρρέθη, ἀγαπήσεις τὸν πλησίον σου καὶ μισήσεις τὸν ἐχθρόν σου. Ἐγὼ δὲ λέγω ὑμῖν, ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν, εὐλογεῖτε τοὺς καταρωμένους ὑμᾶς, καλῶς ποιεῖτε τοῖς μισοῦσιν ὑμᾶς καὶ προσεύχεσθε ὑπὲρ τῶν ἐπηρεαζόντων ὑμᾶς καὶ διωκόντων ὑμᾶς, ὅπως γένησθε υἱοὶ τοῦ πατρὸς ὑμῶν τοῦ ἐν οὐρανοῖς, ὅτι τὸν ἥλιον αὐτοῦ ἀνατέλλει ἐπὶ πονηροὺς καὶ ἀγαθοὺς καὶ βρέχει ἐπὶ δικαίους καὶ ἀδίκους» (Ματθ. 5, 43-45).
Ακολουθώντας την εντολή του Κυρίου μας, πρεσβεύουμε ότι, όπως δηλώνει ο άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης, «όποιος δεν αγαπάει τους εχθρούς, σ’ αυτόν δεν κατοικεί η χάρη του Θεού» και ότι δεν μπορούμε να γνωρίσουμε την ειρήνη αν δεν αγαπήσουμε τους εχθρούς μας. Ως εκ τούτου, η διεξαγωγή του πολέμου αποτελεί την έσχατη απόδειξη αποτυχίας του νόμου της αγάπης του Χριστού.
Επομένως, καταδικάζουμε ως μη ορθόδοξη και απορρίπτουμε κάθε διδασκαλία που ενθαρρύνει τη διαίρεση, τη δυσπιστία, το μίσος και τη βία μεταξύ των λαών, των θρησκειών, των ομολογιών, των εθνών ή των κρατών. Καταδικάζουμε, περαιτέρω, ως μη ορθόδοξη και απορρίπτουμε κάθε διδασκαλία που δαιμονοποιεί ή ενθαρρύνει τη δαιμονοποίηση εκείνων που ένα κράτος ή μια κοινωνία θεωρεί «άλλους», συμπεριλαμβανομένων των ξένων, των πολιτικών και θρησκευτικών διαφωνούντων, όπως και άλλων κοινωνικών μειονοτήτων που έχουν στιγματιστεί. Απορρίπτουμε κάθε μανιχαϊστική και γνωστική διαίρεση που θα εξύψωνε έναν ιερό ορθόδοξο ανατολικό πολιτισμό και τους ορθόδοξους λαούς του, πάνω από μια ταπεινωμένη και ανήθικη «Δύση». Είναι ιδιαίτερα προσβλητικό να καταδικάζουμε άλλα έθνη μέσω ειδικών λειτουργικών αιτήσεων της Εκκλησίας, εξυψώνοντας τα μέλη της Ορθόδοξης Εκκλησίας και τους πολιτισμούς της ως πνευματικά εξαγιασμένους σε σύγκριση με τους σαρκικούς, κοσμικούς «ετεροδόξους».
5. «Πορευθέντες δὲ μάθετε τί ἐστιν ἔλεον θέλω καὶ οὐ θυσίαν. οὐ γὰρ ἦλθον καλέσαι δικαίους, ἀλλὰ ἁμαρτωλοὺς εἰς μετάνοιαν » (Ματθ. 9, 13· πρβλ. Ωσηέ 6, 6 και Ησ. 1, 11-17).
Πρεσβεύουμε ότι ο Χριστός μας καλεί να εξασκήσουμε ως πρόσωπα και ως κοινότητες φιλανθρωπία στους φτωχούς, τους πεινασμένους, τους άστεγους, τους πρόσφυγες, τους μετανάστες, τους ασθενείς και τους πάσχοντες και να αναζητήσουμε δικαιοσύνη για τους κατατρεγμένους, τους αναξιοπαθούντες και τους άπορους. Αν αρνηθούμε το κάλεσμα του πλησίον μας, πραγματικά, εάν αντ’ αυτού χτυπάμε και ληστεύουμε, αφήνοντας τον πλησίον μας αιμόφυρτο και ετοιμοθάνατο στην άκρη του δρόμου (Παραβολή του Καλού Σαμαρείτη, Λουκ. 10, 25-37), τότε δεν συστοιχούμαστε προς την αγάπη του Χριστού καθοδόν προς τη Βασιλεία του Θεού, αλλά έχουμε καταστεί εχθροί του Χριστού και της Εκκλησίας του. Καλούμαστε όχι απλώς να προσευχόμαστε υπέρ της ειρήνης, αλλά να σηκώσουμε το ανάστημά μας ενεργά και προφητικά καταδικάζοντας την αδικία, επιδιώκοντας την ειρήνη ακόμα και με τίμημα την ίδια μας τη ζωή. «Μακάριοι οἱ εἰρηνοποιοί, ὅτι αὐτοὶ υἱοὶ Θεοῦ κληθήσονται» (Ματθ. 5, 9). Η εκ μέρους μας προσφορά της θυσίας της Λειτουργίας και της προσευχής, ενώ την ίδια στιγμή αρνούμαστε να ενεργήσουμε θυσιαστικά, συνιστά θυσία καταδίκης σε αντίθεση προς ό,τι προσφέρεται εν Χριστώ (Ματθ. 5, 22-26 και Α΄ Κορ. 11, 27-32).
Καταδικάζουμε, λοιπόν, ως μη ορθόδοξη και απορρίπτουμε την προώθηση της πνευματικής «απάθειας» (quietism) μεταξύ των πιστών και των κληρικών της Εκκλησίας, από τον Πατριάρχη μέχρι τον πιο απλό λαϊκό. Επιπλήττουμε εκείνους που προσεύχονται υπέρ της ειρήνης, ενώ στην πράξη αποτυγχάνουν να εργαστούν υπέρ της ειρήνης, είτε από φόβο είτε από έλλειψη πίστης.
6. « Ἐὰν ὑμεῖς μείνητε ἐν τῷ λόγῳ τῷ ἐμῷ, ἀληθῶς μαθηταί μού ἐστε, καὶ γνώσεσθε τὴν ἀλήθειαν, καὶ ἡ ἀλήθεια ἐλευθερώσει ὑμᾶς » (Ιω. 8, 31-32).
Πρεσβεύουμε ότι ο Ιησούς καλεί τους μαθητές του όχι μόνο να μάθουν την αλήθεια, αλλά και να διακηρύξουν την αλήθεια: «ἔστω δὲ ὁ λόγος ὑμῶν ναὶ ναί, οὒ οὔ· τὸ δὲ περισσὸν τούτων ἐκ τοῦ πονηροῦ ἐστιν» (Ματθ. 5, 37). Μια πλήρους κλίμακας εισβολή σε μια γειτονική χώρα από τη δεύτερη μεγαλύτερη στρατιωτική δύναμη στον κόσμο δεν είναι απλώς μια «ειδική στρατιωτική επιχείρηση», «γεγονότα» ή «σύγκρουση» ή οποιοσδήποτε άλλος κατ’ ευφημισμόν χαρακτηρισμός που επιλέγεται προκειμένου να αρνηθεί κανείς την ίδια την πραγματικότητα. Πρόκειται, πολύ περισσότερο, για μια πλήρους κλίμακας στρατιωτική εισβολή που έχει ήδη οδηγήσει σε πολλούς θανάτους άμαχων πολιτών και στρατιωτών, τη βίαιη διακοπή της ζωής περισσότερων από σαράντα τεσσάρων εκατομμυρίων ανθρώπων και τον εκτοπισμό και την εξορία άνω των δύο εκατομμυρίων ανθρώπων (σύμφωνα με τα στοιχεία της 13ης Μαρτίου 2022). Η αλήθεια αυτή θα πρέπει να ειπωθεί ανοικτά, όσο οδυνηρή κι αν είναι.
Επομένως, καταδικάζουμε ως μη ορθόδοξη και απορρίπτουμε οποιαδήποτε διδασκαλία ή ενέργεια που αρνείται να πει την αλήθεια ή καταπνίγει ενεργά την αλήθεια για τα δεινά που διαπράττονται κατά του Ευαγγελίου του Χριστού στην Ουκρανία. Καταδικάζουμε απόλυτα κάθε συζήτηση περί «αδελφοκτόνου πολέμου», «επανάληψης της αμαρτίας του Κάιν, που σκότωσε τον ίδιο του τον αδελφό από φθόνο», εάν η συζήτηση αυτή δεν αναγνωρίζει ρητά τη δολοφονική πρόθεση και την υπαιτιότητα της μιας πλευράς έναντι της άλλης (Αποκ. 3, 15-16).
Δηλώνουμε ότι οι αλήθειες που πρεσβεύουμε και τα σφάλματα που καταδικάζουμε και απορρίπτουμε παραπάνω ως μη ορθόδοξα, θεμελιώνονται στο Ευαγγέλιο του Ιησού Χριστού και στην Ιερά Παράδοση της ορθόδοξης χριστιανικής πίστης. Καλούμε λοιπόν, όλους όσους αποδέχονται αυτή τη διακήρυξη να λάβουν υπ’ όψιν τους αυτές τις θεολογικές αρχές κατά τη λήψη των αποφάσεών τους στην εκκλησιαστική πολιτική. Παρακαλούμε επίσης όλους όσους αφορά αυτή η διακήρυξη να επιστρέψουν στην «ἑνότητα τοῦ Πνεύματος ἐν τῷ συνδέσμῳ τῆς εἰρήνης» (Εφ. 4, 3).
13 Μαρτίου 2022, Κυριακή της Ορθοδοξίας
Εάν θέλετε να υπογράψετε και να στηρίξετε αυτή τη Διακήρυξη, ακολουθήστε τον σύνδεσμο https://forms.gle/uCBo8YVhTupjafoA6 και προσθέστε το όνομά σας.
Η λίστα των υπογραφών ενημερώνεται άμεσα εδώ: https://bit.ly/3MOq0Le
Τουλάχιστον μια φορά την ημέρα θα ενημερώνονται οι υπογραφές και στο πλήρες κείμενο της Διακήρυξης.
*Η μετάφραση του κειμένου από τα αγγλικά έγινε από τον Νικόλαο Ασπρούλη, Αναπληρωτή Διευθυντή της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου.
[1] Όλα τα βιβλικά παραθέματα προέρχονται από το πατριαρχικό κείμενο στην έκδοση της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρείας.
Ακολουθεί η λίστα των ονομάτων που έχουν υπογράψει την πρωτότυπη αγγλική εκδοχή της διακήρυξης.
1 Dr. Theofilos Abatzidis Volos Academy Greece
2 Revd. Dr. Christophe D’Aloisio Institut Orthodoxe Saint-Jean-le-Théologien & Université catholique de Louvain Brussels, Belgium
3 V. Revd. Robert M. Arida Boston, MA, USA
4 Dr. Antoine Arjakovsky Collège des Bernardins Paris, France
5 Prof. Susan Ashbrook Harvey Brown University RI, USA
6 Dr. Nikolaos Asproulis Volos Academy Greece
7 V. Revd. John Behr University of Aberdeen UK
8 Dr. Ionut Biliuta Gh. Sincai Institute, Romanian Academy Romania
9 Dr. Lori Branch University of Iowa IA, USA
10 Revd. Dr. Radu Bordeianu Duquesne University Pittsburgh, PA, USA
11 Revd. Dr. Ciprian Burlacioiu University of Munich Germany
12 Sergei Chapnin Artos Fellowship Moscow, Russia
13 Revd. Dr. John Chryssavgis Sydney College of Divinity Australia
14 Editor in chief Jordan Georgiev Doxologia Infonews (Website for international church and religious news) Bulgaria
15 Editor Alexander Angelov Doxologia Infonews (website for international church and religious news) Bulgaria
16 Dr. Helen Creticos Theodoropoulos Chicago, IL, USA
17 M.S., M.A. Nayla Debs France/Lebanon
18 Prof. George E. Demacopoulos Fordham University New York, NY, USA
19 Revd. Dr. Nicholas Denysenko Valparaiso University IN, USA
20 Dr. Philip Dorroll Wofford College SC, USA
21 M.A Costis Drygianakis Volos Academy Greece
22 Revd. Dr. Brandon Gallaher University of Exeter UK
23 Dr.; Senior Lecturer in Eastern Christian Studies Grant White Sankt Ignatios College, Stockholm School of Theology Stockholm, Sweden
24 Prof. Paul Gavrilyuk Founding President, International Orthodox Theological Association, St. Thomas University MN, USA
25 Peter Bylen United States
26 Dr. Tamara Grdzelidze Ilia State University Tbilisi, Georgia
27 Doctoral Student John Monaco Duquesne University Pittsburgh, PA (USA)
28 Retired Anastasios Gounaris Formerly of Greek Orthodox Archdiocese of America Chania, Crete, Greece
29 Professor Tatiana Pronina Leningrad State University Pushkin St. Petersburg, Russia.
30 Rev. Dr. Perry Hamalis North Central College Naperville, IL, USA
31 Ms Olga Kariatlis Australia
32 Dr. David Bentley Hart University of Notre Dame IN, USA
33 MA Nina Dippon Dippon Colorado Springs, CO
34 Prof. Dr. Georgi Kapriev St. Кliment Ohridski University Sofia, Bulgaria
35 Archim. Prof. Cyril Hovorun Stockholm School of Theology Sweden
36 V. Revd. Dr. John A. Jillions Institute for Orthodox Christian Studies Cambridge, UK
37 Dr. Pantelis Kalaitzidis Volos Academy Greece
38 Prof. Christos Karakolis National and Kapodistrian University of Athens Greece
39 Prof. Dr. Assaad Elias Kattan University of Münster Germany/Lebanon
40 Dr. Lisa Holsberg Fordham University New York
41 Dr. Nikos Kouremenos Volos Academy Greece
42 Prof. Paul Ladouceur Trinity College, University of Toronto ON, Canada
43 Dr. Sr. Vassa Larin Coffee with Sister Vassa Catechetical Programs Vienna, Austria
44 Mika Peltola Finland
45 Dr. Lucian N. Leustean Aston University Birmingham, UK
46 Inga Leonova The Wheel Boston, MA, USA
47 James L.M. Bloodworth United States
48 M.A. Elijah John McKnight Orthodox Church in America United States
49 Olga Lossky-Laham Paris, France
50 Daniel Lossky Institut Orthodoxe Saint-Jean-le-Théologien Brussels, Belgium
51 Lecturer Roger Coresciuc Faculty of Theology “Dumitru Staniloae” Romania
52 V. Revd. Prof. Andrew Louth Durham University, UK and St Irenaeus Orthodox Theological Institute, Radbout University, Nijmegen Netherlands
53 Prof. Vasilios Makrides University of Erfurt Germany
54 Dr. Ina Merdjanova Trinity College Dublin Ireland
55 Prof. Paul Micevych University of California Los Angeles CA, USA
56 Dr. Alexandra de Moffarts Institut Orthodoxe Saint-Jean-le-Théologien Brussels, Belgium
57 PhD Universite de Paris IV-Sorbonne Teodor Baconschi Romanian MFA Bucharest Romania
58 Prof. Dimitrios Moschos National and Kapodistrian University of Athens Greece
59 Dr. Hermina Nedelescu Scripps Research CA, USA
60 Prof. Michael Ossorgin Fordham University New York, NY, USA
61 Dr. Paul Meyendorff St Vladimir’s Orthodox Theological Seminary NY, USA
62 V. Revd. Prof. Michael Plekon The City University of New York – Baruch College NY, USA
63 Dr. Ashley Purpura Purdue University IN, USA
64 Dr. Teva Regule President, Orthodox Theological Society of America USA
65 V. Revd. Richard René University of Toronto ON, Canada
66 Prof. Svetoslav Riboloff Sofia University “St. Kliment of Ochrid” Bulgaria
67 Dr. Sarah Riccardi-Swartz Arizona State University AZ, USA
68 Revd. Dr. Anthony Roeber St. Vladimir’s Orthodox Theological Seminary New York, NY, USA
69 Dr. Robert Saler Christian Theological Seminary Indianapolis, IN, USA
70 Prof. Kerry P. C. San Chirico Villanova University PA, USA
71 Deacon Ron Boyer www.gci.org
U.S.A.
72 Prof. Stephen J. Shoemaker University of Oregon Eugene, OR, USA
73 Dr. Constantin Sigov National University of Kyiv-Mohyla Academy and “Dukh i Litera” [Spirit and Letter] Research and Publishing Association Kyiv, Ukraine
74 Dr. Cyrille Sollogoub Institut Orthodoxe Saint-Jean-le-Théologien Brussels, Belgium
75 Prof. Katerina Tsalampouni Aristotle University of Thessaloniki Greece
76 Captain Alexander N. Soukhanov United States of America
77 Prof. Lucian Turcescu Concordia University Montreal, QC, Canada
78 M.Th Georgios Vlantis Volos Academy Greece/Germany
79 Dr. Nicolae Roddy Creighton University USA
80 Dr. Katherine Kelaidis USA
81 Archim. PhD Anton C. Vrame Holy Cross Greek Orthodox School of Theology MA, USA
82 Prof. Gayle Woloschak Northwestern University Chicago, IL, USA
83 Diane Beck All Saints of North America Orthodox Church Albuquerque, NM, USA
84 Dr. Nathaniel Wood Fordham University New York, NY, USA
85 Revd. Dr. Victor Yudin Leuven, Belgium
86 MDiv Orthodox Theology John Heropoulos USA
87 Dr Sebastian Brock Oriental Institute, Oxford University UK
88 Katie Cokinos Saugerties, New York, USA
89 Lars Ahlbäck Finland
90 Prof. Nicholas Sooy Fordham University NY, USA
91 REVEREND PROTOPRESBYTER ROBERT ATHAS METROPOLIS OF BOSTON BROOKLINE, MASSACHUSETTS
92 Prof. Luis Salés Scripps College Claremont, California
93 Dr. Jane Yank United States
94 (Rev) Dr Reijnen Anne Marie Theologicum ( Institut Catholique de Paris) / Paris ( France)
95 Professor Petr Kratochvíl Sciences Po Paris
96 Dr. Dimitrios Keramidas Center for Ecumenical, Missiological and Environmental Studies “Metropolitan Panteleimon Papageorgiou” (CEMES) Rome, Italy
97 Hratsch Sarkissian Armenia
98 Dr. Dimitrios Baltas Athens Greece
99 Doctor Anna Meyendorff Washington, DC
100 David Kinasevych Canada
101 Professor of English Scott Cairns Seattle Pacific University USA
102 Rev. Dr Athanasius McVay Chair of Ukrainian Studies, University of Toronto Edmonton, Alberta
103 Mykola Osypenko University of Fribourg Switzerland
104 Revd Dr Andreas Andreopoulos University of Winchester United Kingdom
105 Mr. Nektarios Cooper N/A Cave Spring, GA, USA
106 V. Rev’d Dr. Cyprian Robert Hutcheon McGill University, Montreal (retired) Canada
107 Dr. Daniel F. Stramara, Jr. Rockhurst University Kansas City, MO USA
108 Kristjan Otsmann Estonia
109 Professor Emeritus Daniel J. Sahas University of Waterloo Waterloo, Ontario CANADA
110 Professor Torstein Theodor Tollefsen University of Oslo Norway
111 Associate Professor Nicolae Turcan Babeș-Bolyai University Cluj-Napoca
112 M.TH. Vasiliki Giannoutaki Volos Academy Greece
113 Mr. Staasi Heropoulos USA
114 Rev Dr Geoffrey Ready Orthodox School of Theology at Trinity College, University of Toronto Toronto, Canada
115 MA Theology Ruth Nares UK
116 The Ignacio Ellacuria Chair of Catholic Social Thought Peter Phan Georgetown University USA
117 Prof.Dr. Hille Haker Loyola University Chicago USA
118 Professor Charles Lock University of Copenhagen Denmark
119 Dr Viorel Coman KU Leuven Belgium
120 Lecturer David Goodin McGill University Montreal
121 Dr. Candace Hetzner Boston College Boston
122 Dr. Fellow. Dr. Christina Nellist Oxford Centre for Animal Ethics London, UK
123 Dr. Alexei Bodrov Moscow, Russia
124 Cécile Joris Belgium
125 Dr. Cergan Daniel Bucharest University Romania
126 The Rev. C. Brent Hoy-Bianchi ELCA Reno, Nevada, USA
127 Private citizen Michael Żurowski none Warsaw, Poland
128 Associate Professor Kyriakos Kalaitzidis University of Ioannina Greece
129 Assoc. Prof. Athanasios Papathanasiou Highest Ecclesiastical Academy of Athens Greece
130 Colin Justin Grimmond Windsor, Ontario, Canada
131 Professor Joseph Famerée Université catholique de Louvain (Louvain-la-Neuve) Belgium
132 PhD Archdeacon Vsevolod Borzakovsky Member Archdiocesan Council – Archdiocese of Western Europe Rome
133 Rev. Bohdan Hladio Toronto School of Theology Toronto
134 Rev. Archdeacon Vsevolod Borzakovsky Member Archdiocesan Council – Archdiocese of Western Europe Rome
135 Metropolitan of Nigeria Alexander Gianniris Patriarchate of Alexandria and all Africa Nigeria
136 Assistant Professor Theodor Avramov Sofia University “St. Kliment of Ochrid” Bulgaria
137 Doctor in Theology de Saint Chamas Loys Studium Notre-Dame de Vie France
138 Dr Vitalii Tkachuk City Museum “Spiritual Treasures of Ukraine” Ukraine
139 Archimandrite Alexis Milyutin Métropole Orthodoxe en France ( PO). Vicariat de St Marie et St Alexis d’Ugine France
140 Margaret Klarer St.Anthony Orthodox Church in Bergenfield NJ Jersey USA United States of America
141 Aleksandar Miljkovic London
142 Doctor Isaia Gazzola Theologicum – Institut catholique de Paris Paris
143 Richard Crook Jackson, NH USA
144 Dr. jur. Diogenis Karagiannakidis None Thessaloniki – Greece
145 Revd. Dr. Mark Roosien Yale Institute of Sacred Music CT, USA
146 Christian A. Schwarz NCD International Emmelsbüll, Germany
147 Miss Susan Parkinson Bachelder Trinity Episcopal Church Lenox, Ma.
148 Prof. Nathan Dinneen Rochester Institute of Technology Rochester, New York, USA
149 DESS Droit public Javanni Jean Retired PARIS
150 Dr. and Mrs. Raymond and Irene Benton Loyola Iniversity Chicago Chicago, Illinois, USA
151 Professor Antoine Courban Higher Education Council LEBANON
152 Dr Nadia Delicata Faculty of Theology, University of Malta Malta
153 Dr Tornike Metreveli Lund Universitz Sweden
154 Mr. Michael Koulos NAPERVILLE, IL USA
155 Basil Lourié Scrinium. Journal of Patrology and Critical Hagiography Russia
156 Sîrghi Ana-Maria Bucharest, Romania
157 Mykola Osypenko University of Fribourg Switzerland
158 Assistant Professor Stavros Yangazoglou National and Kapodistrian University of Athens, Greece Athens
159 Dr. Georgios Basioudis Germany
160 Dr Deirdre Good Stevenson School of Ministry Harrisburg, PA
161 Professor Daniel Struve Paris Cité University Paris, France
162 Rossitza Osthus Bochum, Germany
163 Msc, Teacher of Theology Leonidas Telios Lykeum of Larissa Larissa Greece
164 LMSW Demetra DeFeo Fordham University United States
165 Dr. Ioannis Kaminis Sofia University “St. Kliment Ohridski” Sofia
166 Prof. Dr. Norbert Hintersteiner Westfälische Wilhelms Universität Münster Germany
167 Dr. Dominika Kurek-Chomycz Liverpool Hope University UK
168 Hugh Allen Orthodox Parish of the Holy Prophet Elias Exeter
169 PhD. Petr Jandejsek Charles University Prague Czech Republic
170 Prof. dr. Didier Pollefeyt Faculty of Theology and Religious Studies KU Leuven Belgium
171 Professor Gregory Bloomquist Faculty of Theology of Saint Paul University Canada
172 Ph.D. Mary Jane Maxwell USAID Washington DC
173 Professor Lyle Mook University of Rhode Island Kingston, RI, USA
174 Professor Anne Vandenhoeck KU Leuven Belgium
175 Prof. Dr. Reimund Bieringer Katholieke Universiteit Leuven Belgium
176 Rod Miller-Boyer Landers
177 Layperson Deborah (Malacky) Belonick graduate of St. Vladimir’s Orthodox Theological Seminary, USA Warren, OH
178 George Bedrin United States
179 Dr. Adjunct Professor, Retired William Samsonoff SUNY Albany School of Public Health USA
180 Dr. Will Cohen University of Scranton U.S.
181 Tony Chakar Beirut, Lebanon
182 Dr Patrick Hampshire FRSA United Kingdom
183 The Very Rev. Dr. Michael Sniffen Cathedral of the Incarnation Garden City, NY
184 John Paterakis Vice Chairman, The Ecumenical Trust New York
185 John babetas montreal, canada
186 Prof. Lavinia Stan St. Francis Xavier University Canada
187 Igor Babich Ukraine
188 Colin MacIntyre Calvary Community Church Canada
189 Dr. Charalambos Dendrinos Royal Holloway, University of London United Kingdom
190 ArchPriest Daniel Guenther Orthodox Church in America Saskatoon, Canada
191 Yelena Bolshakova Belgium
192 None Dale Simison None United States
193 Dr Chrysovalantis Kyriacou Theological School of the Church of Cyprus Cyprus
194 V. Revd. Prof. Sergio E. Mainoldi Milan, Italy
195 Artist and Icon Painter Edith Mary Isabel Reyntiens Thyateira Diocese of the Greek Patrirchate Scotland
196 Rev’d Fr. David Austin Anglican Manchester UK
197 Michael Berrigan Clark Editorial Staff, The Wheel USA
198 ABD Dr. Theology Pantelis Levakos National and Kapodistrian University of Athens Greece
199 Mark Anthony Sweere OCA United States
200 V. Rev. Dr. Isaac Skidmore Southern Oregon University Ashland, OR, USA
201 The Rev. Robert Michael Pickel Brunswick, Maine USA
202 Dr Nikolaos Raptis Mary Raptou School SA Larissa Greece
203 Orthodox Christian Carol Kerler USA
204 Jack Darakjy Syriac Orthodox Church of Antioch USA
205 Revd Dr Helen Paynter Centre for the Study of Bible and Violence, Bristol Baptist College UK
206 Professor Michael Budde DePaul University Chicago, USA
207 Mary Werbiansky United States
208 Rev. Constantine Wright Athens, GA USA
209 Lecture in Orthodox Canon Law Vladimer Narsia Ilia State University (Georgia) Georgia
210 Aiad Jabbour Germany
211 Prof. Terence Cuneo University of Vermont US
212 Reader Daniel (Maximus) Nicholas Archangel Gabriel Orthodox Church (OCA) Ashland, Oregon, USA
213 Rt Revd Dr Lynn Elizabeth Walker Orthodox Catholic Church of America New York
214 Dr. Chrysostom Koutloumousianos Cambridge Institute for Orthodox Christian Studies Naxos, Greece
215 Dr. Maria Calisi St. Peter’s University Jersey City, NJ, USA
216 Mth Guram Lursmanashvili Sulkhan-Saba Orbeliani University Tbilisi
217 V. Revd. Dr. Leonide Ebralidze Pontifical Lateran University Rome, Italy
218 V.Rev. Professor Denis J. M. Bradley Bradley Georgetown University /St. Nicholas Cathedral Washington
219 M.A, ThM Claire Koen Fordham Boston
220 Jacob Pederson St Gregorios Orthodox Church Spokane
221 Journalist following religious issues Riccardo cristiano Reset doc Rome
222 Student Steven Roberts Saint Vladimir’s Orthodox Theological School United States
223 ΜΑ Maria Nanou University of Thessaly Volos, Greece
224 Dr Norman Russell St Stephen’s House, University of Oxford France
225 Just another sinner Kathleen Licoppe St-Demetrios Greek Orthodox Church Winnipeg Canada
226 Professor, DPhil Kalin Yanakiev Sofia University “St. Kliment Ohridski” Sofia
227 Dr. GOCHA BARNOVI Sulkhan-Saba Orbeliani Univeristy Tbilisi, Georgia
228 Professor of Clinical Medicine Emeritus Christopher Mathews University of California San Diego United States
229 Anna Pasechnik UK
230 Rick Zajac USA
231 Father Gabriel Talley Retired Orthodox Priest USA
232 Ryan Klein Boston College Boston
233 Barbara Coker England
234 Adrian Tanasescu-Vlas Fundaţia Culturală “Gândul Aprins” Bucharest, Romania
235 Director of Catholic Studies Michael Baxter Regis University Denver CO
236 Dr. Raluca Arfire Bucuresti, Romania
237 Doctoral Student Christopher Larsen Fielding Graduate Institute Santa Barbara California USA
238 Rt. Rev. Dr. Stephen Duncan OCCA Galveston, Texas
239 Diethelm Adlunger Deutschland / NRW
240 James Bouse USA
241 Maguire University Professor of Ethics D. Stephen Long Southern Methodist University USA
242 Assoc. Prof. (Emerita) Patricia Hardesty James Madison Univ. USA
243 Undergraduate student of Theology Guram Papava Aristotle University of Thessaloniki Georgia
244 Rev’d David-John Williams University of Saint Katherine and The Institute for Orthodox Christian Studies, Cambridge. San Diego
245 Katherina Wlasenko Canada
246 Amber Schley Iragui Portland, Oregon
247 Dr Alexis Richard Cooper McGill University Canada
248 Judith Phillips Waterford, Michigan USA
249 PhD Candidate; Editor Giacomo Sanfilippo Trinity College, University of Toronto; Orthodoxy in Dialogue Toronto, Canada
250 DPT Joanna Efstathiou-Dittmar White Plains, NY, USA
251 Mifflin Ann Saavedra Concord International Church USA
252 Professor of Theology Barry Harvey Baylor University USA
253 Dr. Aram G. Sarkisian Northwestern University Evanston, IL, USA
254 Executive Presbyter Lisa Allgood Presbytery of Cincinnati, PCUSA Cincinnati, OH
255 PhD candidate Paraskevi Arapoglou Aristotle University of Thessaloniki Greece
256 Dr Laura Archer Independence, OR, USA
257 Andrew Taylor USA
258 Bojidar Kolov University of Oslo Norway
259 Dr Thomas Arentzen Uppsala University Sweden
260 Pr. Răduț Seliște Marcel Romanian Orthodox Church România
261 M. Sc. Andre Sytnyk Ukrainian Orthodox Church in Ukraine U.S.A
262 Daniel Lightsey Southern Methodist University Dallas, Texas, USA
263 Presvytera Dr. Kyriaki FitzGerald Co-founder & Exec. Director, Saint Cathrine’s Vision Sandwich, Massachusetts, U.S.A.
264 VREV Peter Baktis Orthodox Church in America USA
265 M.A. Daniel Heide McGill University Canada
266 Rev. Dr. Emanuel Chris, M.D., M.Div. Mansfield, MA
267 Fr. Dr. Arsenius Mikhail St. Athanasius & St. Cyril Theological School Anaheim, California, USA
268 Theodore Stepp Majuro, Republic of the Marshall Islands
269 Dr Razvan Porumb Institute for Orthodox Christian Studies Cambridge
270 Petra Gorisek Kiev Messianic Jewish Congregation Croatia
271 M. Rev Lazar Puhalo OCA Dewdney, Canada
272 Paul Shannon NL
273 Mihaela Tarpa Paris, France
274 Archimandrite James Babcock Eparchy or Newton Oceanside CA
275 David Mohler St. Paul the Apostle Orthodox Church Dayton, OH
276 Educator Edward Stepanian Mr USA
277 Soultana Gargana Greece
278 Rt. Rev. John F. Newbauer Orthodox-Catholic Church of America Fort Wayne, IN 46825
279 Mr Philip Babcock Christian Church USA
280 Professor William Cavanaugh DePaul University Chicago, USA
281 Kristjan Mänd Estonia
282 Pauline Costianes Westland, MI USA
283 Yvette Cuny United States
284 Professor Stamatis Vokos California Polytechnic State University San Luis Obispo, CA, USA
285 Dr. Andrew Nosal University of San Diego San Diego, CA, USA
286 Aarne Lozano USA
287 V Rev. Dr. Gabriel Rochelle St. Sophia Orthodox Theological Seminary; New Mexico State University New Jersey and New Mexico, USA
288 Professor Heather Bailey University of Illinois Springfield USA
289 Mr Daniel Li University of Exeter Exeter
290 Matt Salter None but Christian solidarity with good people around the world. United States
291 Leslie Luppino USA
292 Dr. Charles Tieszen Fuller Theological Seminary Austin, USA
293 Dr Annette Bakker Children’s tumor foundation Usa
294 Rev. Konstantinos Sarantidis Portland, Maine USA
295 Tamara Penwell UK
296 V. Rev Marc Dunaway Eagle River Institute Eagle River, Alaska
297 V. Rev Marc Dunaway Eagle River Institute Eagle River, Alaska
298 Adjunct Professorial Lecturer Eric Terzuolo American University, School of International Service Washington, DC
299 Paul Pasarivakis University of Laval Canada
300 Caitilin Kane USA
301 Albert Edward Meisenbach III USA
302 John Congdon Oberlin College Oberlin, Ohio, United States of America
303 Jeffrey Stephens City of Durham, USA
304 Richard Mohr Fountain Valley, California
305 Steven Fullmer USA
306 Rev’d Dr. Theodore Pulcini Carlisle, PA
307 Professor Caryl Emerson Princeton University
308 Presbytera Dr. Catharine Roth independent scholar United States
309 Nicholas Palos NYS Courts New York
310 Very Reverend Matyas of Canada Orthodox Church of Canada Toronto
311 Wayne Tatusko St. Mark OCA Annandale, VA
312 Fr. Paul Schmidt Holy Wisdom Orthodox Church United States
313 Rev. Dr. Stephen V. Sprinkle Brite Divinity School Fort Worth, Texas USA
314 C. Stoppa Canada
315 Dr. Scott Ables Oregon State University Portland, Oregon, USA
316 Metropolitan EDMUND Cass Holy Cross Minastery Greenville, SC
317 Associate Professor of Historical Theology and Christian Worship L. Edward Phillips Phillips Emory University, Candler School of Theology United States of America
318 Cathy Nemtsov United States
319 Very Reverend Joel Weir Orthodox Church in America Crawfordsville, IN
320 Fr Dragos Herescu Institute for Orthodox Christian Studies Cambridge
321 Rev. Andrew Wollitzer Berkeley Covenant Church Berkeley, Ca
322 Retired professor/ independent scholar Valerie Karras St. Louis, Missouri, USA
323 B.Mus. Horia Vlad Guzu Guzu.ca Montreal, QC, Canada
324 Basil Varghese India
325 The Rev. Deacon James Neal Orthodox-Catholic Church of America United States
326 Matthew Dodrill United States
327 Dr. Oucèma Lionel Karam Ohio University USA/France/Lebanon
328 Dr. Vasyl Rudeyko Ukrainian Catholic University Lviv Ukraine
329 V. Rev. Dr. Gregory Roth Spokane Falls Community College USA
330 Dr Tarek Mitri Saint George University Beirut. Lebanon
331 Rev. Andrew Wollitzer Berkeley Covenant Church Berkeley, Ca, USA
332 Dr. Maria Rybakova Nazarbayev University Kazakhstan
333 Dr. Alison Kolosova University of Tartu Estonia
334 Enseignant-chercheur JEROME CLER Sorbonne-Université FRANCE
335 Ph Doctor in Foundametal Theology Claudio Monge Black Friars Istanbul
336 Barbara Personnaz Montreux, Switzerland
337 Dr James Chater France
338 Kristin Rountree USA
339 LLM Manos Androulakakis Heraklio Crete
340 Rev Dr Craig de Vos North Adelaide, Australia
341 PhD Candidate Raul-Ovidiu Bodea KU Leuven Leuven, Belgium
342 professor emeritus theological ethics burggraeve roger Catholic University Leuven Belgium
343 Dr Kristian Gustafson Brunel University London United Kingdom
344 Sören LENZ CEC Strasbourg office France
345 Prof. Dr. Georgi Kapriev St. Kliment Ohridski University Sofia, Bulgaria
346 Dr. Dragos Calma University College Dublin Dublin (Ireland)
347 Phd in Philology Magdalini Thoma Volos Academy for Theological Studies Greece
348 Prof. Ivan Christov Sofia University Bulgaria
349 Alex Lockhart Archangel Gabriel Church, OCA Ashland, Oregon, USA
350 Rev. Vassileios Argiriadis Athens, Greece
351 Profesor Giovanna Brogi University of Milan Italy
352 Revd Stephen Overduin Church of the Nazarene The Netherlands
353 Ing Rothuizen Henk Founder of Rafael Netherlands Netherlands
354 Dr. Stanislau Paulau Leibniz Institute of European History Mainz, Germany
355 Rev. Dr. Amy Jacober Phoenix, AZ, USA
356 Lic. Theology Mikheil Nebieridze Catholic University of Eichstaett-Ingolstadt Tbilisi, Georgia
357 Protopresbyter Anastasios Kousoulas St. Anna GOC Flemington, NJ, USA
358 PhD in Philosophy Vitalii Ihnatiev Donetsk National Medical University Kropyvnytskyi_Ukraine
359 President Lina Moukheiber Elias Moukheiber Institute for Lebanon Lebanon
360 J.D. William Korahais Paris, France
361 Dimitar Kanariev London
362 Graduate Diploma in Kingdom Theology, 3rd year Masters Kingdom Theology Dolores Cunniffe Westminster Theological Centre (WTC) UK
363 Dr. Charles Herdy Brisbane, Australia
364 John Andres Canada
365 Ryszard Bosakowski Poland
366 Prof. Dr. Martin George University of Bern, Theological Faculty Switzerland
367 Ryszard Bosakowski Warsaw, Poland
368 Pastor, Scholar, Author, Podcaster Dwight A Moody, Ph D Founder and Host, The Meetinghouse St Simons Island, Georgia
369 Dr Lukasz Nazarko Member, Commission of the Churches on International Affairs (World Council of Churches) Poland
370 Brandy Elliott USA
371 The Rev. Jeffrey Douglas ECUSA USA
372 PH.D., Dr. Hab. Nicolas Borissoff Moscow Institute of Physics and Technology Moscow, Russia
373 Dr Lawrence Osborn Glasgow, Scotland
374 Revd. Prof. Dr Marek Ławreszuk University of Bialystok, Chair of Orthodox Theology Poland
375 Dr. George Stavros Boston University USA
376 Marilyn Rouvelas Arlington, Virginia
377 Ph.D. Andrii Bobryk Rivne
378 Father John Bingham OCA Canada CanadaB
379 Susan Gunn Maryknoll Office for Global Concerns Washington, DC, USA
380 Jaana Hinkkanen New York
381 Dr. Nic Hartmann Iowa, USA
382 Archpriest Zaza Tevzadze Ilia State University Tbilisi, Georgia
383 Prof. William Evans Erskine College Due West, South Carolina, USA
384 Dr. Antonios Kireopoulos USA
385 Ph.D., M.A. Bronislaw Andrzej Bartusiak freelancer Poland
386 Rev. Aaron Rathbun Choate Rosemary Hall Connecticut, USA
387 Rev. Dr. John Yoegel Orthodox Catholic Church of America Greenwich
388 Dr. Laela Zwollo Tilburg School of Theology Tilburg Netherlands
389 Co Director of the E-Quip Course in Orthodox Faith and Life The Very Reverend Archpriest Gregory Hallam UK
390 Martin Olsson North Tawton, Devon, UK
391 Dr. Walter D. Ray Southern Illinois University Carbondale USA
392 Najib Coutya United Kingdom
393 Диакон Иоанн (Deacon Ioann) Мыздриков (Myzdrikov) Moscow, Russia
394 Father Anish Varghese Jacob Malankara Orthodox Syrian Church Mumbai, India
395 V.Rev. Dr. Robert Holet Ukrainian Orthodox Church of the USA USA
396 Dr. Elisabeth Alexandra Diamantopoulou Université Catholique de Louvain Belgium
397 Professor Emerita Gloria Durka Fordham U. _GSRRE Bronx, New York
398 Dr. A Edward Siecienski Stockton University USA
399 Reverend Michael Green OCCA United States of America
400 Prof. Dr. John Fotopoulos Saint Mary’s College Notre Dame, IN USA
401 Suzanne Marie Mathieu United States of America
402 Bookstore Director Cynthia Siokos St Anna Greek Orthodox Church Roseville CA
403 Reverend Gill Wells Church of England Norfolk
404 Dr. Natalia Zajac University of Manchester United Kingdom
405 Jill Acree Presbyterian Church (USA) Ada, OK, USA
406 Peter King United Kingdom
407 Rev’d Fr Chrysostom MacDonnell St Dunstan’s Antiochian Orthodox Church Poole
408 Prof. emiritus V. Rev. John Breck St Sergius Theological Institute Paris, France
409 professor Ingeborg Gabriel University of Vienna Austria
410 Turini Catherine Métropole de France Sète (France)
411 Diaconate Candidate Nicholas Mataya Mission Institute of the Eparchy of St. Nicholas USA
412 Cand.theol, minister Church of Sweden. Reine Medelius Mariestad Sweden
413 John Guentz Cincinnati
414 BD George Weymont St Aidan’s Orthodox Church Manchester
415 Dean of Theology V.Rev. Fr. Dr. Roman Bozyk St. Andrew’s College in Winnipeg Winnipeg, MB. Canada
416 Revd. Dr. Emmanuel Kahn Co-Director of the E-Quip Course in Orthodox Faith and Life, UK United Kingdom
417 DAVITI NEBIERIDZE GEORGIE
418 Dr. Petre Guran Institute for South-East European Studies Bucharest, Romania
419 Bishop dr teol Kari Veiteberg Church of Norway Oslo
420 Dr Talitha Cooreman-Guittin UCLille France
421 Mike Sauer United States of America
422 Rev. Alionidas Budrius Šiauliai Dioecese LithuaniaO7CVACB
423 Instructor Thomas Fuschetto South Texas College McAllen, Texas, USA
424 Lorraine Ahladas Springfield, MA
425 Michael Ambrose St. Dunstan’s Antiochian Orthodox Church Poole, UK
426 Master in philosophy and theology Salembier Pierre Jesuits Athènes
427 Pierre Bennigsen Bruxelles, Belgium
428 Professor Roman Vershynin California, U.S.A.
429 Dr. Triantaphyllos Ramón Pérez Cuba
430 Dr. Tamar Goguadze Tbilisi, Georgia
431 V. Rev. Dr. Stelyios Muksuris Byzantine Catholic Seminary United States
432 Diana Margaret Dunlap Salem, Massachusetts, USA
433 Andriy Dudchenko Kyiv Orthodox Theological Academy Kyiv, Ukraine
434 V. Rev. Archpriest Richard Cleaver St. Thomas, US Virgin Islands
435 Richard Barrett Boston, MA USA
436 Rev. Vasileios Margiannis Petri Greece
437 Douglas Sponsler Würzburg, Germany
438 MD Ilkka Soini Finland
439 Dr. Peter Potamianos Greek Orthodox Church United States
440 Celia Olsson Prophet Elias Parish in Devon Exeter, UK
441 Ekaterina Kroumova Belgium
442 Maraite Serge European Union – European Commission Brussels Belgium
443 Rt. Rev. Anthony Edmund E. Kubiak, Jr. Ellisville, MO USA
444 Assistant Professor of Physics Alexander Sich Kennesaw State University Kennesaw, GA U.S.A.
445 Prof. Vassilis Saroglou UCLouvain (Louvain-la-Neuve) Belgium
446 Doctoral Student Preston Frasch University of Cincinnati United States
447 Dr. Ari Koponen University of Eastern Finland Finland
448 Ms Monica Ibrahim Sydney, Australia.
449 noel dicarlo USA
450 Dr. Mara Livezey Ferndale
451 Reverend Daniel Johnson Hilmar Covenant Church Hilmar CA
452 Dr Martin Dudley Queen’s Foundation for Ecumenical Theological Education Birmingham, U.K.
453 Dr., Associate Professor of Practical Theology Pekka Metso University of Eastern Finland Finland
454 Priest Leonard Herrem orthodox Church in America Canada
455 Dawn Helene New York
456 Deacon Phil Loveless OCCA United States
457 Dr. Dmitry Biriukov Russia
458 Rev. Dr. Nan Alexandru Romanian Orthodox Church Munich
459 Dr. Talvikki Ahonen University of Helsinki Finland
460 Dean of Theology & Culture Bradley Jersak St Stephen’s University St. Stephen, Canada
461 Clifford Polubinsky Othodox-Catholic Church of America United States
462 Professor of Christian Anthropology Emanuele Rimoli Seraphicum Italia
463 Assistant Director of Music Activities & Adjunct Faculty Christine Nass Villanova University , Villanova, PA, United States of America
464 Professeur André LOSSKY Institut de Théologie orthodoxe Saint-Serge Paris, France
465 Juhana Siren Joensuu
466 Dr Kamen Rikev Maria Curie-Sklodowska University Lublin, Poland
467 Dr. Andrew Klager Institute for Religion, Peace and Justice (St. Stephen’s University) Canada
468 Dr Dimitris Angelis Frear Magazine Greece
469 PhD Lucifer Bon-Nero Norbulingka Institute Tibet
470 Professor Stig Simeon Frøyshov University of Oslo Norway
471 Dr. Pandora Dimanopoulou EP Brussels
472 Vicar Andrea Delaney ELCA IL, USA
473 Retired Teacher of Mathematics Wolodymir Katolik None Philadelphia, Pennsylvania, USA
474 Georgios Floros Thessaloniki, Greece
475 Μαρία Χατζηαποστόλου Ελλάδα
476 Associate Professor Tamaz Gabisonia Ilia State University Georgia
477 Konstantin Sermyagin USA
478 Father Dimitrios Maroulis Greece
479 Mr. Mark POWELL, M.A. Executive Director, Cappella Romana Portland, Oregon, USA
480 Professor Konstantinos Kornarakis National and Kapodistrian University of Athens Athens
481 The Very Rev’d Tom Malionek Saint Paul’s Episcopal Church Kinderhook, New York
482 Dr Olga Sevastyanova Orthodox Research Group of St. John Chrysostom Aberdeen UK
483 Dr. Brian Volck Ecumenical Institute, St.Mary’s Seminary and University Baltimore, MD, USA
484 Strategist/Qualitative Research Director Steven Lacey Chichester
485 Sandra J Hladky Crest Hill, IL USA
486 Dr MSc B Kirova Cambridge UK
487 Anna Likhovidova Rome
488 Archimandrite Savva Hamalii St. Iona’s monastery Kyiv, Ukraine
489 Rev. Dr. (Prof. Emeritus) John D. Jones Marquette University (Philosophy); Priest, OCA. WI, USA
490 Dr. Lewis J Patsavos Holy Cross Greek Orthodox School of Theology Brookline, MA / USA
491 Dr Elias Habib Nasser School of Medicine, University of Wollongong Australia
492 Reverend Rodolphe Faustin Moussinga Cameroon (Douala) / Turkey (Istanbul)
493 Pieter Dykhorst Orthodox Peace Fellowship and In Communion USA
494 Chloé Taylor UK
495 Fr. Basil Bush Formerly of University of Vienna Austria
496 Joana Tasi USA
497 Bachelor of Arts Tatiana Vystavkina N/a UK
498 V. Rev. Vasyl Sendeha UOC of USA United States
499 Dr Theodora Panella Katholieke Universiteit Leuven Belgium
500 Reverend Julian M Reese InterVarsity Christian Fellowship/USA Knoxville, Tennessee
501 Seraphim Alton Honeywell Orthodox Parish of the Annunciation in Oxford United Kingdom
502 Filipe Zomkowski Ucranian Orthodox Brazil
503 Dr. Scott Easton Boston College Chestnut Hill, MA
504 Presiding Priest Rev. Dr. Harry Pappas Archangels Greek Orthodox Church Stamford, CT
505 Rev. Dr. R. Guy Erwin President of the United Lutheran Seminary (ELCA) Philadelphia & Gettysburg, PA, USA
506 Revd. Fr. Matthew Francis Holy Apostles Orthodox Church, (OCA) Archdiocese of Canada Canada
507 Rev. Philip Maikkula Chicago
508 Rev. Mark Gazin, CSB, BA, M.Div., MA, JCL Regional Marriage Tribunal Vancouver, Canada
509 Rev Andrew Applegate St. Aidan Orthodox Church Cranbrook BC Canada
510 Dr George Domazetis La Trobe University Australia
511 A sinner Anna Korsun St. Michael’s & St. George’s Ukrainian Orthodox Church Saint Paul
512 Janet Pedersen Llano, Texas
513 Professor and Assistant Dean of Global Programs Thomas M. Crea Boston College Chestnut Hill, MA USA
514 Dr. Catherine Mardon Order of St. Sylvester Canada
515 Elisangela Maceda Londrina – Brazil
516 Rev. Dr. Timothy Hallman YMCA & Church of the United Brethren in Christ Fort Wayne, Indiana, USA
517 Alexander Drach Cincinnati
518 Doctoral candidate Lance Green University of St Andrews USA
519 Alex Turchak LAND O LAKES, FL, USA
520 Elena J. Drach United States
521 Dr. Norris Friesen Huntington University, retired Huntington, IN USA
522 Warren Schmidt Canada
523 Rev. Assoc. Prof. Jason Goroncy University of Divinity Australia
524 Author Fr John Oliver Theophany Academy Murfreesboro, Tennessee, USA
525 M.A. Seraphim Winslow Orthodox Church of America PINE GROVE
526 Dr. Khegan Delport Stellebosch University South Africa
527 Joshua Roach San Diego
528 MSc Phys. Cosmin Vatra Romania
529 PhD Student Jeremy Chen Fuller Seminary, Intercultural Studies Philadelphia, PA, USA
530 katherin george golitzen orthodox church in america istanbul, turkeyand oakland, ca
531 Revd Stefan Fraiman Orthodox Church of Estonia Tartu
532 The Reverend Josefina Beecher The Episcopal Diocese of Olympia USA
533 Dr. Gwyn Bourlakov University of Hawaii Honolulu, USA
534 The Reverend Doctor Ryan Green Hove, The United Kingdom
535 Dr. Evangelos Bartzis Corinth
536 Denys Lytvynenko Ukraine
537 Grigori Bedov Russian Federation
538 Silvo Vatanen Finland
539 Dottore in Teologia Spirito Guglielmo Instituto Teologico di Assisi Assisi
540 Publicist Andrii Sabinich Orthodox Church of Ukraine Lviv
541 Jan Křipač Czech Republic
542 Rev. Dr. Vincent C P Lau Hong Kong Baptist Theological Seminary Hong Kong
543 Dr. Kica Kolbe Germany
544 None David Green St Aidan’s Orthodox Church UK
545 Ph.D. Oleg Gutsulyak Vasyl Stefanyk Precarpathian National University Ivano-Frankivsk, Ukraine
546 Major-Visual-art Roger Robbberstad NISS Oslo
547 Mironenko M Belarus
548 Andrei Lunjov Tallinn
549 Bob Hitching The Roma Bible Union Oxford
550 Dr. Alexander Mramornov Spasskoe Delo Publishing House Domodedovo, Russia
551 Dana-Cristina Probst Wien
552 Prof. Thomas Karlsohn University of Uppsala Sweden
553 Dr. Nikolaos Tsirevelos University of Thessaly Greece
554 Michael Fiedler Lincoln, NE
555 Hélène Moursa Volos Academy of Theological Studies Greece
556 PhD of Theology Themistoklis Mourtzanos Corfu
557 Professor of Ecumenical Theologia Doctor of Theology, President of The Institute of Ecumenical Studies at The Ukrainian Catholic University in L’viv – Ukraine Iwan Dacko Institute of Ecumenical Studies of the Ukrainian Catholic University in L’viv Ukraine
558 Ms Miruna Belea The University of Hamburg Hamburg, Germany
559 Max Broberg Sweden
560 Dr. Gary Vachicouras Switzerland
Επισκέψεις: 9